Jubilejní desátý ročník anticeny Sexistické prasátečko bude zároveň jejím posledním. Brněnská organizace Nesehnutí, které anticenu pořádá, vede poslední ročník v duchu bilancování úspěchů, kterých Sexistické prasátečko dosáhlo a rekapitulace témat, jenž ve společnosti otevřelo. Do posledního ročníku byla nominována také Masarykova univerzita, brněnský magistrát či Turistické informační centrum Brno.
Loňský vítěz pohledem odborné poroty
Sexistické prasátečko se snaží upozornit na sexismus v reklamách i na projevy znevýhodňování žen a můžu na základě pohlaví. Návrhy na anticenu posílají sami lidé. Hlasování probíhá na webových stránkách a lidé mohou posílat hlasy do konce října.
V loňském roce se v anticeně sešlo 90 reklam. Veřejnost udělila prasátečko Free Radiu, odborná porota zase firmě Feko LT.
Loňský vítěz pohledem diváků
Tématem posledního ročníku Sexistického prasátečka je soustředění se na sexismus, reklamu a dopad na běžný každodenní život. Ústřední postavou kampaně je malá holčička Viktorka, která se ptá svých rodičů na genderové stereotypy zobrazované v reklamách.
„Chceme upozornit na to, že se sexismem se setkáváme všichni každý den a to nejenom v reklamě. A že sexismus má na nás dopad - na to, jak se ve veřejném prostoru cítíme a co můžeme v životě dělat. Holčička Viktorka v našich malbách se proto ptá na věci, které zná z reklam, ale i z běžného života," prohlásila Kristýna Pešáková z Nesehnutí. Na dalších malbách bude Viktorka mluvit o emocích, kráse, i vzdělání.
Že se do hlasování o nelichotivou anticenu může dostat i významné instituce, se přesvědčila Masarykova univerzita a brněnský magistrát. Pozadu nezůstalo ani TIC Brno.
Osudným se brněnskému TIC a twitterovému účtu Magistrátu staly posty týkající se brněnské MotoGP. Brněnský magistrát dojel především na miniatury fotek žen u motorek a spojení slov "Holky a mašiny", známé z písně Daniela Landy. „Šlo jen o příspěvek, který chtěl informovat o konání Motosalonu na brněnském výstavišti, a to pomocí fotografií z této akce. Parafráze známé písně v textu neměla za účel někoho ponížit," uvedl mluvčí brněnského magistrátu Filip Poňuchálek.
MotoGP vadilo lidem hned několikrát. Nominaci na anticenu schytalo TIC za obrázek s tzv. grid girls. „Nominovaná reklama pochází z facebookové kampaně, v níž jsme cílili na otce, brněnské patrioty, přátele, fanoušky adrenalinových zážitků a v neposlední řadě muže. Ve všech případech jsme vycházeli z oficiálních propagačních materiálů Automotodromu. Grid girls jsou oficiální marketingový nástroj série MotoGP, proto nerozumím, proč někoho překvapuje jeho použití," prohlásil marketingový manažer TIC Brno Jan Gerych.
„Je škoda, že byla tato reklama vytržena z kontextu, protože jiná varianta pracovala např. s genderově neotřelou výzvou „I vaše dcera může zažít světový víkend s tátou na velké ceně“," doplnil Gerych.
Za závadné považoval nominující Petr Zemánek také zobrazení žen na webu Masarykovy univerzity. Dvě studentky jsou na reklamní fotce sice oblečené, avšak zde na druhou stranu podle Nesehnutí uráží sdělení jejich triček. Nápis TEST ME na tričku podle Nesehnutí stereotypizuje muže a ženy.
Proti tomu se ohradila mluvčí Masarykovy univerzity Tereza Fojtová, která upozornila, že "ME" odkazuje pouze na univerzitní brand. „Přecházíme na nový vizuální styl. Písmeno M je jeho důležitým prvkem,“ dodala.