Přes deset procent z celkem 860.000 tun vloni sklizených hroznů v Česku použili vinaři na výrobu růžových vín. Na trh poslali 6,66 milionu litrů vína označeného rosé, v roce 2008 to bylo 1,7 milionu litrů vyrobených ze dvou procent sklizených hroznů. Informoval o tom Vinařský fond. Podle fondu nikdy vinaři tak vysoký podíl hroznů k výrobě rosé nepoužili. Až do roku 2008 se produkce růžového vína neevidovala, protože šlo o okrajový produkt.
„Růžové víno jako takové je pro vinaře velkou výzvou, protože není vůbec jednoduché vyrobit rosé, které nejen že je kvalitní, ale také obstojí na trhu," uvedl Jan Stávek z firmy Víno J. Stávek, oceněné titulem Vinařství roku.
Vinařský fond se v roce 2009 pustil do propagace růžových vín a začal jejich produkci sledovat. „Potenciál růžových vín u nás byl veliký, ale lidé o těchto svěžích, ovocitých vínech prakticky nevěděli," konstatoval ředitel Vinařského fondu Jaroslav Machovec. Dodal, že k jejich popularitě přispěla obliba Svatomartinského vína.
Mezi těmito víny je každoročně třetina růžových vín a klaretů. „Rostoucí podíl výroby růžového vína současně znamená malé odchýlení od výroby červených vín. Za sebe doufám, že výrobci pouze snižují procento výroby lehčích, ovocných červených vín a obliba červených vín z tuzemské produkce bude v budoucnu stoupat," uvedl vedoucí Ústavu vinohradnictví a vinařství Zahradnické fakulty Mendelovy univerzity v Brně Mojmír Baroň.
Doplnil, že klimatické změny v posledních letech nabízí výjimečné podmínky pro výrobu a potenciál zrání červených vín. „Rosé vína se stala vítanou alternativou a využitím modrých hroznů. Dnes se vyrábí velká škála růžových vín z mnoha odrůd. Vinaři mohou růžové nechat ležet na sudu nebo vyrobit speciální gastronomické víno," dodal Stávek.
Růžové víno se vyrábí z hroznů modrých odrůd, ty se pomelou a nechají krátce naležet i se slupkami, z kterých se tak uvolní jen část červeného barviva. Mezi nejoblíbenější modré odrůdy patří v ČR tradičně Frankovka, Svatovavřinecké, Rulandské modré a Zweigeltrebe.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.