Aktivisté budou jednat s novou brněnskou koalicí o referendu

Jednání mezi občanskou aliancí Referendum 2014 a novou brněnskou koalicí se uskuteční ve čtvrtek. Politici budou s aktivisty řešit termín plebiscitu, v němž si mají Brňané rozhodnout o poloze budoucího nového vlakového nádraží. Aktivisté se zatím kloní spíše k termínu na podzim v roce 2016 společně s krajskými volbami kvůli dostatečné účasti, řekl člen přípravného výboru Miroslav Patrik.

"Původně jsme spěchali a chtěli jsme mít jasno o termínu referenda do konce října. Zastupitelstvo totiž mělo zasednout v první polovině listopadu, kvůli stížnostem na průběh voleb se však sejde až ve druhé polovině listopadu. Jednání s koalicí asi bude víc, protože názory v ní jsou různé," řekl Patrik.

Druhou variantou, kterou aktivisté zvažují, je nějaký brzký termín. Ovšem pouze v případě, že se město v memorandu zaváže, že jeho výsledky uzná za závazné i v případě, že nepřijde potřebných 35 procent voličů.

Město sice již několik let v územním plánu počítá s odsunutým nádražím, ovšem Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zpracovává studie proveditelnosti dvou variant nádraží, tedy odsunutého a pod Petrovem. Dokončit je má začátkem příštího roku.

Nové vedení města už nechce prosazovat odsunuté nádraží, tak jako předchozí koalice, a chce zanést do územního plánu i variantu pod Petrovem. "Chceme dostat informace od SŽDC před jednáním. Brno už udělalo přípravné práce pro odsun, ale my bychom rádi provedli analýzy obou variant, nechali je posoudit nezávislými odborníky a podle toho pak dali ucelený názor veřejnosti, která by se k tomu mohla sama postavit," řekl Richard Mrázek (ANO), který se má stát novým náměstkem primátora pro dopravu. Projekt je podle něj důležitý pro dalších 100 let. "Ve světě jsou nádraží v centru, která fungují, i mimo centra, která fungují taky. My se musíme rozhodovat podle možností financování a toho, co bude prospěšné lidem. Průnik těchto dvou oblastí nám pak musí dát jednu variantu," dodal Mrázek.

Zatím se hovoří o srovnatelných nákladech na obě varianty okolo 20 miliard korun. V Brně se vedou debaty o novém nádraží téměř 100 let, aktuálně už kapacitně nestačí a v dopravní špičce už nelze přidávat další vlaky. Nové nádraží je potřeba i proto, aby Brno mohlo být uzlem dvou transevropských koridorů, jak to letos schválila Evropská komise.

Zdroj: ČTK

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky koalice, Brno, Miroslav Patrik, Správa železniční dopravní cesty, Richard Mrázek, Evropská komise, ANO 2011, Brněnský Petrov

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.