Jednání mezi občanskou aliancí Referendum 2014 a novou brněnskou koalicí se uskuteční ve čtvrtek. Politici budou s aktivisty řešit termín plebiscitu, v němž si mají Brňané rozhodnout o poloze budoucího nového vlakového nádraží. Aktivisté se zatím kloní spíše k termínu na podzim v roce 2016 společně s krajskými volbami kvůli dostatečné účasti, řekl člen přípravného výboru Miroslav Patrik.
"Původně jsme spěchali a chtěli jsme mít jasno o termínu referenda do konce října. Zastupitelstvo totiž mělo zasednout v první polovině listopadu, kvůli stížnostem na průběh voleb se však sejde až ve druhé polovině listopadu. Jednání s koalicí asi bude víc, protože názory v ní jsou různé," řekl Patrik.
Druhou variantou, kterou aktivisté zvažují, je nějaký brzký termín. Ovšem pouze v případě, že se město v memorandu zaváže, že jeho výsledky uzná za závazné i v případě, že nepřijde potřebných 35 procent voličů.
Město sice již několik let v územním plánu počítá s odsunutým nádražím, ovšem Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zpracovává studie proveditelnosti dvou variant nádraží, tedy odsunutého a pod Petrovem. Dokončit je má začátkem příštího roku.
Nové vedení města už nechce prosazovat odsunuté nádraží, tak jako předchozí koalice, a chce zanést do územního plánu i variantu pod Petrovem. "Chceme dostat informace od SŽDC před jednáním. Brno už udělalo přípravné práce pro odsun, ale my bychom rádi provedli analýzy obou variant, nechali je posoudit nezávislými odborníky a podle toho pak dali ucelený názor veřejnosti, která by se k tomu mohla sama postavit," řekl Richard Mrázek (ANO), který se má stát novým náměstkem primátora pro dopravu. Projekt je podle něj důležitý pro dalších 100 let. "Ve světě jsou nádraží v centru, která fungují, i mimo centra, která fungují taky. My se musíme rozhodovat podle možností financování a toho, co bude prospěšné lidem. Průnik těchto dvou oblastí nám pak musí dát jednu variantu," dodal Mrázek.
Zatím se hovoří o srovnatelných nákladech na obě varianty okolo 20 miliard korun. V Brně se vedou debaty o novém nádraží téměř 100 let, aktuálně už kapacitně nestačí a v dopravní špičce už nelze přidávat další vlaky. Nové nádraží je potřeba i proto, aby Brno mohlo být uzlem dvou transevropských koridorů, jak to letos schválila Evropská komise.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.