Již příští pátek a sobotu se budou Brňané v referendu vyjadřovat o budoucí podobě hlavního nádraží. Město v této souvislosti umístilo na pět frekventovaných míst informační hranoly s nejzdařilejšími návrhy studií rozvoje centra města v jeho obou variantách pod Petrovem a u řeky. Na sociálních sítích a v ulicích měst běží naplno kampaně zastánců i odpůrců referenda.
Jaký je Váš postoj k referendu? Půjdete volit? (Pokud volit nemůžete, volil byste, kdybyste mohl?) Jaké varianty nádraží jste zastáncem?
Otázka byla položena zastupitelům e-mailem ve čtvrtek 29. září. Oslovení zastupitelé měli čas odpovědět do soboty 1. října, do 24:00. Z dotázaných neodpověděli zástupci strany KDU-ČSL, ODS, TOP 09 a KSČM.
Volit půjdu. Musím ale bohužel říct, že z institutu referenda se v tomto případě stává fraška. Lidé mají jen minimální šanci se v klidu a s dostatečným předstihem seznámit s odbornými názory a podklady, zejména chybí srovnávací studie skutečného investora, kterým bude při modernizaci celého Železničního uzlu Brno stát – tedy Správa železniční dopravní cesty. I nynější vedení magistrátu vlastně neví, co s případným výsledkem referenda. Má být či ne závazné? Navíc brněnské nádraží opravdu jen z několika málo procent využívají obyvatelé Brna, kteří v referendu mají rozhodovat. Ale co ty tisíce lidí, kteří denně dojíždějí do Brna za prací? Měli bychom si počkat na srovnávací studii SŽDC a pak o vyjádření pořádat všechny obyvatele kraje. O přesunu nádraží se mluví už od roku 1924, měli bychom se rozhodnou dobře, aby se nám v budoucnu nevyhnuly vysokorychlostní tratě.
Referendum musí město Brno vypsat, protože o to požádal svým podpisem zákonem stanovený počet obyvatel Brna. Je otázka, zda je vhodné konat referendum pár měsíců před tím, než má být odevzdána odborná studie, zpracovávaná z úrovně ministerstva dopravy ČR, které bude nakonec rozhodovat. Tato tzv. Studie proveditelnosti prověřuje dvě varianty, nádraží odsunuté, varianta „Řeka“, a přisunuté „Petrov“. Tzv. nulovou variantu, tedy zachování nádraží v současné poloze, neřeší. Ta už byla opuštěna i předchozím vedením města Brna (po prvním referendu o nádraží v roce 2010, které nebylo platné vzhledem k malé účasti). Abych mohl říci, jaké varianty jsem zastáncem, chci nejprve vidět závěry Studie proveditelnosti. Jde u jednotlivých variant o otázku ekonomickou, technickou, dopravní a urbanistickou. Zda půjdu volit, nechci říkat, aby to neovlivňovalo další obyvatele.
Momentálně si myslím, že referendum nám stejně požadované odpovědi nedá. Ukáže názor veřejnosti, ale velmi úzké skupiny, která nádraží využívá v menší míře. Volit půjdu ke krajským volbám, ale jak říkám, co se referenda týče, myslím si, že je potřeba počkat na vyhotovenou odbornou studii, která nám dá veškeré relevantní informace a hlediska, na základě kterých se pak dá rozhodnout. Jsem zastáncem toho, aby se stávající budova nádraží uklidila, zmizely odtam pochybná individua a aby na toto nádraží jezdily regionální vlaky, na novém nádraží, ať už bude kdekoli, budou pak jezdit rychlovlaky. Hlavně bych byl rád, kdyby se začalo rychle a s co nejnižšími dopady na průchodnost a průjezdnost městem.
Ke krajským volbám samozřejmě půjdu, ale k referendu bohužel nemohu a nesmím, neboť bydlím v okrese Brno-venkov. Což je mimochodem paradox referenda - ti, kteří nejvíce cestují do a z Brna vlakem, jsou příměstští, referendum ale bylo vypsáno jen jako městské. (Kraj měl možnost jej vypsat jako krajské, ale neučinil tak, což je opravdu škoda).
Já jsem zastáncem modernizace nádraží v centru. Urbanistické studie ukázaly, že to je možné a že modernizované nádraží bude plnit účel a bude krásné. Nádraží je v ideální poloze centrálního brněnského uzlu, a vysokorychlostní železnici, pokud se v budoucnu postaví, do něj lze přivést.
Doporučujete Brňanům zúčastnit se referenda? Své doporučení zdůvodněte.
Otázka byla položena zastupitelům e-mailem ve čtvrtek 29. září. Oslovení zastupitelé měli čas odpovědět do soboty 1. října, do 24:00. Z dotázaných neodpověděli zástupci strany KDU-ČSL, ODS, TOP 09 a KSČM.
Volit je svobodné právo každého obyvatele České republiky. Já osobně doporučuji Brňanům účast u krajských voleb, kde mohou demokratickou volbou krajské reprezentace vyjádřit svůj názor na dopravu v kraji v širších souvislostech. Kdo chce mít kraj dopravně zacpaný a bez územního plánu, ať volí stranické kolegy primátora Vokřála, náměstka Andera či náměstka Hollana. Kdo chce, aby kraj fungoval lépe než Brno v posledních dvou letech, kdo chce lepší Moravu, volte, prosím, ČSSD, která má jasný program, kompetentní kandidáty, kteří už reálně prokázali, že chtějí lepší jižní Moravu. Pokud opět získám podporu Jihomoravanů a budu zvolen hejtmanem Jihomoravského kraje, veřejně se zavazuji navrhnout Zastupitelstvu Jihomoravského kraje vyhlášení KRAJSKÉHO REFERENDA k otázce brněnského nádraží a Železničního uzlu Brno s volbami do Poslanecké sněmovny ČR na podzim 2017.
Doporučuji Brňanům, ať si poslechnou a přečtou argumenty, které uvádějí zastánci i odpůrci referenda. Ať se obyvatelé města Brna seznámí s tím, co obě skupiny říkají o jedné i druhé variantě polohy nádraží. A ať se pak každý sám za sebe rozhodne, zda má dost informací a vhledu do problému a tedy chce a může v referendu rozhodovat o tom, která varianta polohy nádraží je pro Brno lepší. Nebo ať se rozhodne, že se nechce referenda zúčastnit.
Doporučuji, aby si všichni, koho se to týká, prostudovali obě možnosti a počkali na výsledky odborné studie se všemi podklady. Jde o to, že teď je to spousta informací i s volbami a momentální tlak na voliče z médií může jejich rozhodnutí ovlivnit, proto by bylo lepší, kdyby bylo referendum později a pro širší veřejnost, ne jen Brňany.
I Brňané, kteří vlakem nejezdí nebo jen velmi málo, získají tím, že vlakové nádraží zůstane v centru. Problémem měst je dnes vylidňování center, život se stěhuje na sídliště nebo do obchodních center kdesi za městy. Brno má to štěstí, že jeho historické centruj žije - do značné míry i díky tomu, že je obklopeno uzly veřejné dopravy. Pokud toto někam odsuneme, utrpí i město samotné.
Pokud se vinou odsunutého nádraží stane Brno méně dostupným - dnes stačí přijet na současné nádraží a odsud je to už kamkoli tramvají, trolejbusem či i pěšky chviličku - začnou příměští jezdit do města více auty, zaplní jej automobilovou dopravou a zaparkovanými auty. Brňáci tak nejenomže přijdou o živé centrum města, ale dostanou dávku hluku, prachu a dalších zplodin navíc.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.