Opoziční hnutí ANO neprosadilo návrh, aby se Sněmovna přednostně vrátila k uzákonění možnosti manželství i pro stejnopohlavní páry. Poslanci nedokončili úvodní projednání novely občanského zákona ani ve třech dějstvích předminulý týden. Koalice slibuje, že se tak stane do konce června, tedy na příští řádné schůzi.
„Existuje koaliční dohoda, že by návrh měl být projednán do konce června, je předběžná dohoda na 29. červnu," uvedla spolupředkladatelka novely, pirátská místopředsedkyně Sněmovny Olga Richterová. Předností projednání už na nynější schůzi prosazovala Jana Pastuchová (ANO), její snaha ale dostatečný počet hlasů nezískala.
Předloha bude v závěru prvního čtení čelit návrhu opozičního hnutí SPD na zamítnutí. Dolní komora bude hlasovat také o požadavku poslance ODS Karla Haase (ODS) na její vrácení předkladatelům k přepracování.
Lidé stejného pohlaví by podle novely občanského zákoníku měli v manželství stejná práva, jako je nyní mají žena a muž. Jde například o vznik společného jmění, nárok na vdovský a vdovecký důchod, o práva a povinnosti k dětem, které vychovávají, a o přístup k náhradní rodinné péči. Registrované partnerství, do něhož mohou homosexuálové a lesby vstupovat nyní, by jako institut prakticky zaniklo. Ve Sněmovně čeká na první čtení předloha jiné skupiny zákonodárců o ústavním zakotvení ochrany manželství jako svazku muže a ženy. Strany vesměs nechávají v takových záležitostech svým poslancům volné hlasování.
Zastánci uzákonění manželství i pro stejnopohlavní páry z iniciativy Jsme fér dnes na Malostranském náměstí u Sněmovny vyzvali poslance, aby o návrhu co nejrychleji hlasovali, a dali tak najevo, jak jednotlivé kluby k tématu přistupují. Na velkoformátových panelech vystavovala iniciativa příběhy stejnopohlavních párů, které vychovávají děti a touží po uzavření sňatku a zejména narovnání práv souvisejících s výchovou dětí.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Praha 7. července 2023 (PROTEXT) - My, níže podepsaní představitelé a zástupci českých církví sledujeme veřejnou diskusi o manželství. Stále častěji v ní zaznívá pojem „manželství pro všechny“. Protože toto slovní spojení vyvolává různé asociace a zmatky, chceme zde učinit prohlášení o tom, co je manželství a proč je třeba ho chránit.
Manželství je trvalý svazek muže a ženy založený na dobrovolném oboustranném smluvním vztahu. Institut manželství nezaložili lidé, ale sám Hospodin ve chvíli, kdy stvořil člověka, jak je zaznamenáno v Písmu svatém: „Bůh stvořil člověka, aby byl jeho obrazem, stvořil ho, aby byl obrazem Božím, jako muže a ženu je stvořil.“ (Gn 1,27)
Manželství je tedy založené na vzájemné komplementaritě mužského a ženského prvku. A právě díky komplementaritě dochází k plození a rození dětí, a vytváří se prostor pro zdravý vývoj a výchovu dětí.
Uvedený charakter manželství neplyne pouze z křesťanského učení, daného v Písmu svatém, ale je poznatelný i z přirozeného řádu věcí.
Jsme přesvědčeni, že manželství nelze předefinovat, vždy bylo a bude smluvním vztahem mezi mužem a ženou. Společnost se může vyvíjet, ale některé věci jsou pevně dané a neměnné. K tomuto postoji nás vede nejen jednoznačné a závazné stanovisko biblického učení, ale také tisíciletá tradice. Společenská praxe neustále ukazuje, že manželství muže a ženy je nenahraditelným základem pro tvorbu kvalitní rodiny a zdravé fungující společnosti. Tam, kde se rodina rozpadne, rozpadne se i stát.
Proto je třeba ze strany státu i občanské společnosti manželství a rodinu chránit, podporovat a cíleně rozvíjet, protože stabilní rodina je v každé době jedním z nejdůležitějších stavebních kamenů společnosti.
Jan Graubner, římskokatolický arcibiskup pražský a předseda ČBK
Tomáš Butta, patriarcha Církve československé husitské
Martin Moldan, biskup Apoštolské církve
Evald Rucký, biskup Jednoty bratrské
David Novák, předseda Církve bratrské
Tomáš Tyrlík, biskup Slezské církve evangelické augsburského vyznání
Pavel Coufal, předseda Výkonného výboru Bratrské jednoty baptistů
Marek Prosner, senior Církve Křesťanská společenství
Dan Vít Kolinger, biskup Církve živého Boha
Mikuláš Pavlík, předseda Česko-Slovenské unie Církve adventistů sedmého dne
Jan Klas, biskup Jednoty bratrské
Martin David, římskokatolický biskup ostravsko-opavský
Vlastimil Kročil, římskokatolický biskup českobudějovický
Jan Baxant, římskokatolický biskup litoměřický
Jan Vokál, římskokatolický biskup kralovéhradecký
Josef Nuzík, administrátor Arcidiecéze olomoucké
Ladislav Hučko, apoštolský exarcha
Zdeněk Wasserbauer, římskokatolický pomocný biskup pražský
Josef Kajnek, římskokatolický pomocný biskup královéhradecký
Antonín Basler, římskokatolický pomocný biskup olomoucký
Pavel Posád, římskokatolický pomocný biskup českobudějovický
František Radkovský, římskokatolický emeritní biskup plzeňský
Stanislav Přibyl, generální sekretář ČBK
František Pekárek, národní ředitel pro sbory Armády spásy
Pavel Černý, emeritní předseda Církve bratrské a ERC
Daniel Fajfr, emeritní předseda Církve bratrské a ERC
Dan Drápal, emeritní senior Křesťanských společenství
Stanislav Piętak, emeritní biskup Slezské církve evangelické a. v.
Prokop Siostrzonek OSB, arciopat břevnovský, předseda Konference vyšších představených mužských řeholí
Jakub Sadílek, provinciál františkánů
Tadeáš Róbert Spišák, opat Želivského kláštera premonstrátů
Dismas Tomaštík, provinciál kapucínů
Sr. Krista Chládková, generální představená České kongregace sester dominikánek, předsedkyně Konference vyšších představených ženských řeholí
Petra Dominika Konečná, provinciální představená školských sester
Zbyšek Kaleta, diakon Slezské církve evangelické a. v. a předseda České evangelikální aliance
Lubomír Ondráček, pastor Církve Křesťanská společenství
Bronislav Matulík, kazatel a 1. místopředseda Církve bratrské
Milan Kantor, kazatel Církve adventistů sedmého dne
Petr Kácha, pastor Církve Křesťanská společenství
Mojmír Blažek, farář Českobratrské církve evangelické
Mária Jenčová, farářka Českobratrské církve evangelické
Radek Smetana, člen Úzké rady Apoštolské církve a Užšího výboru KMS
Petr Šimmer, kazatel Církve bratrské
Josef Thál, člen Užšího výboru KMS
Jiří Kostelník, pastor Apoštolské církve
Radek Hanák, farář Českobratrské církve evangelické
Štěpán Marosz, farář Českobratrské církve evangelické
Milan Vostřel, farář Československé církve husitské
Jakub Retmaniak, pastor Luterské evangelické církve a. v.
Pavel Kolegar, pastor Církve Křesťanská společenství
Tadeáš Filipek, 2. místopředseda Rady Církve bratrské
Alois Boháček, kazatel Bratrské jednoty baptistů
V Praze 7. 7. 2023
pokud spolu chtějí žít: holka + holka a nebo: kluk + kluk, jestliže jsou oba dospělí, tak je mi to ÚPLNĚ JEDNO! ovšem nevidím jediný smysluplný důvod, proč by k tomu měli potřebovat "institut manželství." NEPOTŘEBUJÍ. dál není, co řešit. a už s tím donekonečna NEOTRAVUJTE většinovou společnost! :-((( děkuji.
BIBLE: Otázka pro všechny - proč byla vypálena SODOMA A GOMORA SÍROU A PLAMENEM? Podle popisu knihy Genesis v kapitole 19 zničil Hospodin Sodomu a Gomoru ohněm a sírou.Zkáza Sodomy a Gomory Podle Božího soudu byla města zničena ohněm a sírou[10] kvůli svým hříchům.[11] Zkázu obou měst přežil podle biblického vyprávění pouze Abrahámův synovec Lot, jeho dvě dcery a manželka, která se ještě před odchodem otočila, spatřila zkázu města a proměnila se v solný sloup. Lot se podle biblického vyprávění zastal dvou Božích poslů, kteří přišli prozkoumat situaci[11] a zničit město,[12] když muži ze Sodomy žádali jejich vydání, aby je mohli „poznat“.[13] Slovo „poznat“, v novějším překladu „užít“,[14] znamená ve Starém zákoně v tomto kontextu pohlavní styk.[15]
/:Vynes´ Bůh soud, vyhladím město hříchu.:/ ...
Tu Sodomu, Sodomu a Gomoru.
/:Nemohu déle zvrácenost lidí snášet.:/
Zničím ohněm město i lidi v něm.
/:Bože meš Tvůj v městě tom všechny sejme:/
Ty zlosyny i ty co jsou bez viny.
/:Co když v tom městě je padesát duší moudrých:/
Bože Ty chceš těch padesát zničit též?
/:Najdu-li tam padesát spravedlivých:/
pro ně Ti dím, pro ně všem odpustím.
/:A co když třicet neb dvacet věrných najdeš:/
Já život tam i pro deset zachovám.
/:Vždyť hrstka bláznů nakazí celý město:/
pár statečných spasí město v dobách zlých.
/:Nenašel Bůh těch potřebnejch deset:/
Měta se vzdal, život z něj odvolal.
/:I v tomto městě hledá Bůh alespoň těch deset:/
Nenajde-li, pak je všechno v prdeli.
BIBLE: Otázka pro všechny - proč byla vypálena SODOMA A GOMORA SÍROU A PLAMENEM? Podle popisu knihy Genesis v kapitole 19 zničil Hospodin Sodomu a Gomoru ohněm a sírou.Zkáza Sodomy a Gomory
Podle Božího soudu byla města zničena ohněm a sírou[10] kvůli svým hříchům.[11]
Zkázu obou měst přežil podle biblického vyprávění pouze Abrahámův synovec Lot, jeho dvě dcery a manželka, která se ještě před odchodem otočila, spatřila zkázu města a proměnila se v solný sloup. Lot se podle biblického vyprávění zastal dvou Božích poslů, kteří přišli prozkoumat situaci[11] a zničit město,[12] když muži ze Sodomy žádali jejich vydání, aby je mohli „poznat“.[13] Slovo „poznat“, v novějším překladu „užít“,[14] znamená ve Starém zákoně v tomto kontextu pohlavní styk.[15]
ANO - před prázdninama už bude dost teplo všude.......natož v létě.......