Počasí dnes22 °C, zítra25 °C
Neděle 28. dubna 2024  |  Svátek má Vlastislav
Bez reklam

Koncert barokní hudby v Brně oživí komorní skladby pro zobcovou flétnu

Podzimní hudební program v Brně oživí koncert komorní barokní hudby, který proběhne 20. října v Sále Milosrdných bratří, komorní koncertní síni nacházející se v komplexu nedávno zrekonstruovaného kláštera.

Na programu mladého uskupení hudebníků Concerto Aventiono, které zde vystoupí pouze jediný večer, budou italské sonáty pro barokní zobcovou flétnu. Zazní mimo jiné teprve nedávno objevená skladba Antonia Vivaldiho.

Komorní koncert pro barokní zobcovou flétnu a cembalo se uskuteční v prostorách, které byly hudbě otevřeny teprve před několika lety – koncertní síň Sál Milosrdných bratří je bývalým konventem a právě pro jeho vynikající akustické vlastnosti se v něm pořádají koncerty vážné hudby. Sál přitom pojme až dvě stě návštěvníků.

Program koncertu 20. října představí známé i neznámé autory, působící v Itálii v době vrcholného baroku. Tehdejší hudební kultura vyzdvihla právě zobcovou flétnu (flauto dolce) jako jeden z významných koncertantních nástrojů. Díky jejímu flexibilnímu tónu a možnosti virtuózní hry byla oblíbenou položkou sólového instrumentáře. Autoři uváděných děl byli sami mistry instrumentální hry (např. virtuózové G. B. Sammartini či F. Mancini), jejich díla se nám zachovala jak v rukopisných památkách (v Parmě a Neapoli), tak v četných tiscích, které svědčí o oblibě autorů i jejich skladeb. Netradiční položkou programu je pak nedávno objevená Sonata G-dur RV 806 Antonia Vivaldiho.

Kdo jsou Concerto Aventino?

Zájem o tzv. starou hudbu, tedy předklasicistní hudební repertoár výrazně narůstá již od 90. let. Profesionální hudebníci i hudební vědci se častěji věnují rekonstrukcím skladeb z dob baroka a renesance, výjimečně i starším. Kromě studia původních pramenů používají také repliky dobových nástrojů, aby se svou interpretací co nejvíce přiblížili někdejším originálům, a mohli tak posluchačům nabídnout skutečný výlet do starých časů. Mezi nejznámější tělesa, která se této napůl interpretační a napůl vědecké práci věnují, patří orchestry Colegium 1704 a Musica Florea. Vznikají ale i menší, komorní tělesa a mnoho sólových hráčů se na starší hudbu specializuje. Concerto Aventino patří právě k této skupině mladých komorních těles.

Soubor Concerto Aventino zaměřující se na provozování evropské hudby 15.–18. století na dobové nástroje vznikl v roce 2009. Uvádí programy, které odhalují mnohdy méně známou tvář evropské hudby od konce středověku po baroko. Mezi úspěšné projekty zaměřené na klíčové momenty vývoje hudby patří European Connections (orchestrální hudba J. F. Rebela, G. Muffata a J. D. Zelenky), Vivaldi Revisited (duchovní tvorba pro Ospedale della Pieta s obsazením pouze ženských hlasů), z předbarokní doby Nove e curiose a Nell'inconstanza. Ty představily publiku repertoár raného italského baroka a úsvit instrumentální virtuozity. Pod taktovkou svého uměleckého vedoucího Jakuba Kydlíčka uvedl ansámbl i několik jevištních děl: operní intermezzo G. B. Pergolesiho Livietta e Tracollo a hudbu ke komedii dell'arte Commedia nova Amorosa (festival Dačické barokní dny).

V rámci českoněmecké spolupráce uvedl soubor projekt Explorationen-traditionen, neboli spojení staré hudby a nového filmu (Leipzig, Schlossburg, Brno, Plzeň). V posledních dvou letech soubor uvedl na koncertní pódia dramaturgie Sacra et concentus (vlámská polyfonie) a Fortuna ingrata (variace na oblíbené dobové magridaly a moteta). Mezi nejnovější počiny patří uvedení kompletního programu z Codexu Speciálník, realizovaného na základě vlastní edice původního rukopisu.
Více na http://www.concerto-aventino.cz/concerto-aventino/

Jakub Kydlíček (zobcové flétny) je hráčem i dirigentem specializovaným především na hudbu starších stylových epoch. Vystudoval na plzeňské konzervatoři a na Musik Akademie Basel (Schola cantorum basiliensis). Souběžně se zabýval studiem orientalistiky a dokončuje doktorské studium v oboru moderních dějin. Navštívil řadu mistrovských kurzů vedených předními osobnostmi staré hudby. Po absolutoriu se stal pedagogem Pražské konzervatoře, kde vede třídu zobcové flétny a od roku 2012 Barokní orchestr. V roce 2008 založil spolu s Julií Branou a Markem Špelinou trio zobcových fléten Tre Fontane, se kterým vystoupil na mnoha festivalech a natočil několik snímků pro Český rozhlas.

Je dirigentem barokního orchestru Concerto Aventino, se kterým nastudoval a provedl řadu děl vrcholného baroka (J. D. Zelenka: Miserere, Responsoria, J. F. Rebel: Elementy ad.). Jako hráč na zobcovou flétnu vystupoval s řadou specializovaných barokních orchestrů a souborů (mj. Collegium 1704, Ritornello, Ensemble Accento, Ensemble 18+, Solamente Naturali, Collegium Marianum, Capella Regia) a dalšími tělesy (orchestr Berg, Barocco sempre giovanne, Talichova komorní filharmonie), se kterými účinkoval na domácích i zahraničních scénách (Concentus Moraviae, Pražské jaro, Národní divadlo, Theatre de Caen, Teatro Arriaga, Grand theatre de Luxembourg, Smetanovské dny, FOK, Haydnovy hudební slavnosti).

Filip Dvořák (cembalo) vystudoval nejprve obor klavír na Konzervatoři Brno. V následujícím období jeho zájem směřoval ke studiu cembalové hry a autentické interpretace staré hudby na Hudební fakultě AMU ve třídě prof. G. L. Mrázkové a generálbasu pod vedením Václava Lukse. Je zakladatelem barokního souboru Hipocondria ensemble. Pravidelně spolupracuje s četnými soubory staré hudby a je rovněž vyhledávaným korepetitorem. Je členem jazz-barokní formace Transitus Irregularis. Intenzivně se rovněž zabývá stavbou cembal v cembalářské dílně F. Vyhnálka.


„Varie sonate – italské sonáty se zobcovou flétnou“

Kdy: 20. 10. 2015, 19:30 hod.

Kdo: Concerto Aventino
Jakub Kydlíček (barokní zobcová flétna) & Filip Dvořák (cembalo)

Kde: Sál Milosrdných bratří, Brno, Vídeňská 7

Program:
Francesco Mancini: Sonata IV (in a)
Guiseppe Baldassare Sammartini: Sonata XXI (in G)
Pietro Castrucci: Sonata III (in re)
Benedetto Marcello: Ciaccona (Sonata XII)
Ignazio Sieber: Sonata X in g
Antonio Vivaldi: Sonata in G (RV 806)
Nicolas Chédeville: Sonata VI „Il pastor fido“

Vstupenky: 220.- Kč plné vstupné / 150.- Kč studenti a senioři. K dostání v síti TIC Brno, Goout.cz a před koncertem na místě.

Tisková zpráva

Štítky Brno, koncert, hudba, baroko, barokní hudba, Antonio Vivaldi, Stará hudba, orchestr, studium, Giovanni Battista Sammartini, Francesco Mancini, Jakub Kydlíček

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Koncert barokní hudby v Brně oživí komorní skladby pro zobcovou flétnu  |  Kultura  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.