Rej na Zelném trhu, zpestřený horolezeckým výstupem na budovu Husy na provázku, včera zahájil desátý ročník přehlídky Divadlo v pohybu. Festival s nepravidelnou periodicitou vždy signalizuje nějaký mezník v životě divadla, případně shrnuje dlouhodobé dramaturgické cykly. Tentokrát potrvá do 20. září. Tvoří jej celkem 24 událostí, uvedla mluvčí divadla Alžběta Nagyová.
Letos se festival věnuje základním zdrojům poetiky Husy na provázku, tedy humoru, klaunství či grotesce, ovšem nejen v původním "nevinném" smyslu, ale také kriticky ve vztahu k primitivní a nezatěžující zábavě. Páteří programu jsou všechny dosavadní inscenace cyklu Smějící se bestie, tedy Fidlowačka, Mein Švejk, Myši Natálie Mooshabrové a Dvojí proměna.
Poslední inscenace z téže dramaturgické řady bude mít pod názvem Směšná interpretace premiéru až v listopadu a zatím ji halí tajemství. Festival proto představení inspirované dílem Milana Kundery představí alespoň formou happeningu - veřejné zkoušky. Začne ve čtvrtek v 10:00 v baru Poslední leč a herci se přes různá místa v centru Brna postupně přesunou k budově divadla na Zelném trhu.
Kundera souhlas s divadelní adaptací svých děl nedává, proto Husa na provázku zadala text na kunderovské téma dramatikovi Ondřeji Novotnému. "Chceme podat důkaz, že víme, že toto (Kunderovo) celé dílo se napájí z českého a konkrétně z brněnského prostředí," uvedl nedávno umělecký šéf Vladimír Morávek, který je režisérem inscenace. Kundera jej před lety kontaktoval po zhlédnutí filmu Nuda v Brně. Morávek slavného romanopisce považuje za velkého umělce, který "změnil naše vidění světa".
Na festival Divadlo v pohybu pozvala Husa na provázku několik hostů, kteří mají vztah k letošním tématům přehlídky. Jsou to například David Vávra z Divadla Sklep, Jan Schmid ze Studia Ypsilon, režisér a herec Jakub Kohák a divadelní kritik Vladimír Just. Pozvání přijali také Boleslav Polívka a Jiří Pecha, někdejší ikony brněnského souboru.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.