Z šesti baletních opusů Sergeje Prokofjeva, jedné z největších hudebních osobností 20. století, se dodnes hřejí na diváckém výsluní balety dva, legendární Romeo a Julie a pohádková Popelka. Ta patří k baletům, které nejsou sevřeny svěrací kazajkou původního choreografického provedení, a proto existuje řada slavných i pozoruhodných inscenací, které vznikají od 50. let 20. století dodnes. Každá generace choreografů tak uvádí „svoji“ Popelku, a Balet NdB nyní uvádí novou inscenaci, od roku 1953 již čtvrtou, v choreografii Markéty Pimek Habalové. Její atributy jsou současný pohybový slovník, hravost i vtip. A jak říká sama choreografka, nová Popelka bude pro všechny malé i velké, kdo mají rádi pohádkové příběhy, šťastné konce a stále věří, že laskavost a dobré srdce vždy vítězí.
Pimek Habalová je s Národním divadlem Brno spjatá již od útlého dětství, kdy jako sedmiletá začala navštěvovat Baletní školu I. V. Psoty, která při divadle funguje do dnes. Vystudovala Taneční konzervatoř Brno, odkud nastoupila do angažmá v Baletu NdB. Nyní zde působí jako baletní mistryně. Je choreografkou, které je blízký současný pohybový rejstřík, a jako tvůrkyně je hravá a vtipná, což prokázala v choreografiích Rhapsody in Blue a v Silvestrovském jezeru labutí.
Prokofjevova Popelka je tradiční dětský titul, hraný a oblíbený po celém světě a Markétě Pimek Habalové jako čerstvé dvojnásobné mamince je pohled dětských očí na pohádkové téma víc než blízký. Choreografka při přípravě vlastní Popelky vychází z klasického příběhu francouzského spisovatele Charlese Perraulta v souznění s Prokofjevovým dílem. Strůjci kouzel zde nejsou tři oříšky, ani strom lísky, jako u bratří Grimmů, ale dobrá kmotřička víla. V baletu se můžete těšit na známé zlé sestry a macechu, ale i na hodné lesní bytosti a kouzelné víly, které Popelce pomáhají.
Na nové inscenaci se výtvarně podíleli i další známá česká jména, Pavel Knolle (kostýmy) a David Janošek (výprava).
,,Největší inspirací při tvorbě scénografie k baletu Popelka mi byl prostor snu a noci. Nekonečnost nebe a hloubka temně modrého světa snů, noční oblohy, měsíce, hvězd... Snu ve smyslu snu ve spánku, ale i cíle a tužby za kterou se v životě vydáváme na cestu. Sen jako rychlý přelud, jako neuchopitelná magie každé noci... Snu Popelky o mamince. Snu Popelky o lepším životě a zázraku vysvobození ze zajetí smutku a tmy... Její cesta za světlem, za kouzlem, za proměnou, za láskou,“ popisuje Janošek svou inspiraci pro vytvoření scény.
A na co dalšího se můžou diváci těšit? „Zároveň jsem hledal inspiraci v kouzlech, která nás v divadle vždycky zaručeně zaujmou, což jsou kouzelná světla, jemné projekce, milá překvapení a nečekaná, hravá proměnlivost prostoru, který by nás měl v každém obraze potěšit novou proměnou,“ dodává Janošek. Na scéně diváci uvidí, jak vypadá Popelčin domov, Princův zámek, ale i kouzelný les, kde bydlí skřítci a jiné čarovné bytosti.
U kostýmů dominuje elegance spojená s hravostí a kouzly. Jejich autorem je český tanečník, bývalý šéf uměleckého souboru Laterny Magiky a výtvarník, Pavel Knolle, který se podle vlastních slov nechal unášet vzájemnou energií inscenačního týmu a krásnou pohádkou, fantazií bez limitů. Kostýmy odrážejí charakter jednotlivých postav a jsou nedílnou součástí jevištního dění.
Popelka Baletu NdB přivede na scénu Mahenova divadla současný balet na hudbu Sergeje Prokofjeva v režii a choreografii rozené Brňanky, Markéty Pimek Habalové. Po premiéře 13. května 2022 následuje blok prvních představení 14., 17., 18. a 31. května, které jsou už teď téměř vyprodaná. V prodeji jsou proto již i zářijové termíny.
A pro koho je balet Popelka určený? „Myslím, že bude pro všechny, kdo mají rádi pohádkové příběhy a šťastné konce, tančené a hrané naživo, jak se teď říká live. Zkuste přijít a uvěřit, že laskavost a dobré srdce ještě pořád vítězí. Ať už jste malí, nebo velcí,“ uvádí Pimek Habalová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.