Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekStředa, 16. října 2019, 16:38
Balet Národního divadla Brno v pátek 18. října 2019 uvede obnovenou premiéru exotického baletu Bajadéra, který měl světovou premiéru před 142 lety. Diváci se mohou těšit na novou scénografii a vzácné hosty v hlavní mužské roli válečníka Solora. Na premiéře se divákům představí první sólista Finského národního baletu a český rodák Michal Krčmář. Reprízy 19. a 20. října ozdobí svým výkonem emeritní první sólista Bavorského státního baletu v Mnichově Maxim Chashchegorov! Další reprízy pak můžete vidět v listopadu 2019 a červnu 2020!
Obnovením baletu Bajadéra se v repertoáru Baletu NdB opět zaskví drahokam z baletní pokladnice 19. století. Titul, který jako by stál ve stínu slavných Čajkovského baletů, se hlásí k odkazu největšího choreografického génia zlaté éry klasické baletní tvorby – Mariuse Petipy. Přestože klasický balet Bajadéra (La Bayadére) měl svou premiéru v choreografii známého tvůrce Mariuse Petipy v petrohradském Mariinském divadle již v roce 1877, je pro svůj orientální pohádkový námět a brilantní taneční techniku často uváděn na nejproslulejších světových scénách dodnes.
Děj se odehrává ve staré Indii. Láska chrámové tanečnice (bajadéry) Nikie a vojevůdce Solora vyvolá hněv mocných nepřátel – Velkého brahmína, Mahárádži a jeho dcery Gamzatti, nevěsty Solora. Nikia umírá uprostřed náboženské slavnosti, je uštknuta zmijí schovanou v darovaném košíku květů. Pouze ve světě snů se Solor setkává se stínem milované Nikie… A tak je balet příběhem nenaplněné lásky s tragickým koncem, kde se nadpozemské bytosti nereálného světa střetávají se světem skutečným. Je neuvěřitelné, že přes nesporné choreografické, dramaturgické a hudební kvality čekala Bajadéra plných 126 let na své první uvedení na české scéně, a to právě v Národním divadle Brno.
Pro bohatou výpravnost baletu, dramatičnost příběhu a v prvé řadě kvalitu choreografie a technické nároky, které klade na interprety, prožívá dnes Bajadéra znovuzrození a staví se po bok jiným Petipovým mistrovským dílům, jako Spící krasavici, Donu Quijotovi, Raymondě, Esmeraldě nebo Labutímu jezeru, které jsou hojně uváděny na světových jevištích dodnes. I když baletní romantismus byl v době premiéry již uzavřenou kapitolou, přesto je Bajadéra zrozena z jeho inscenačních principů – odráží se v ní okouzlení 19. století exotickým prostředím (Indie).
Nastupující dobu féerií pak ohlašovalo množství efektních a exotických tanců a variací spolu s oslňující podívanou, přivádějící na jeviště kostýmované masy účinkujících, dokonce i živá zvířata. Petipa byl však velký mistr, který dokázal vždy balancovat přímo na hraně tak, aby nikdy nesklouzl k plytké podívané. V Bajadéře dokázal prolnout okázalou nádheru s tragickou linií osudů hlavních hrdinů, především Solora a Nikie.
Ve výběru námětu byl Petipa jistě také ovlivněn pulsem doby – obraz hrdinky, něžné, hrdé a smělé, hájící důstojnost osobnosti a často umírající ve jménu lásky a cti, to bylo téma rezonující ruskou dramatickou scénou té doby. A nesmíme zapomínat ani na geopolitické vlivy tehdejšího světa, kdy se v roce 1876 stala anglická královna Viktorie císařovnou Indie, a reporty z této exotické země zaplňovaly tehdejší tisk.
Inscenace Národního divadla Brno s novým scénografickým řešením respektuje a ctí ducha klasického odkazu, ostatně sám choreograf Jaroslav Slavický k tomu dodává: „Přiznám se, že realizovat takové dílo není jednoduché. Nechtěl jsem, a také to ani není možné, předvést představení tak, jak bylo inscenováno při prvním uvedení. Inscenační postupy se od té doby změnily, a protože nám chybí povědomí tradice, mohlo by takové uvedení inscenaci uškodit. Největší hodnota Bajadéry je v choreografické koncepci geniálního Mariuse Petipy, který v ní vytvořil, podobně jako ve svých dalších slavných baletech, vrcholné choreografické kompozice reprezentované především obrazem Království stínů, Grand pas, monologem Nikie aj. K tomuto choreografickému odkazu jsem přistupoval s pietou a snažil se ho představit bez větších změn. Tam, kde jsem byl vzhledem k dramaturgickým úpravám nucen sám choreografovat, snažil jsem se, aby nebyl narušen Petipův choreografický styl.“
Obnovená premiéra baletu Bajadéra je třetí z klasických titulů, které mohl Balet NdB díky mimořádné finanční podpoře od svého zřizovatele, určené na obnovu inscenací, znovu přivézt k životu. Nejprve byla kompletně obnovena scéna a kostýmy nejstaršího baletu na repertoáru Sněhurka a sedm trpaslíků, který v Janáčkově divadle Balet NdB uvádí již od roku 1973. Letos v únoru byl představen v nových kostýmech a scénografii balet baletů Labutí jezero, a to přesně po sto letech od prvního uvedení Labutího jezera v Brně. Nyní přišla na řadu i exotická Bajadéra, která bude představena v nové scénografií slovenského výtvarníka Marka Hollého.