Jedná se o PR článek. Více info k PR článkům můžete najít ZDE.
PR článekÚterý, 8. října 2019, 12:30
Markýz de Sade – pro jedny perverzní zvrhlík, pro druhé jeden z největších myslitelů své doby. Osoba, od které se odvodilo slovo sadista / sadismus. Muž, který proti své vůli strávil závěr svého života v ústavu pro choromyslné ve francouzském Charentonu, kde i umírá. Pera markýze de Sade jsou nadčasové drama, které nás nenechá v klidu pro svoji přímost a kontroverznost. Česká premiéra jedinečné inscenace je naplánována na pátek 11. října od 19 hodin v Mahenově divadle.
Donatien Alphonse François, markýz de Sade (1740-1814) byl francouzským šlechticem a autorem řady zčásti pornografických a zčásti filosofických knih. Posledních třináct let svého života strávil za mřížemi léčebného ústavu, kam se dostal za vydání knih Justina a Julietta. I zde se však odmítá vzdát své provokativní literární tvorby. Texty se pokouší pašovat ven z blázince prostřednictvím mladičké a naivní švadlenky Madeleine v podání Eleny Trčkové.
Mladý abbé de Coulmier se na naléhaní nového ředitele rozhodne, že z markýze vášeň pro zvrácené představy postupně vymýtí, kvůli čemuž sahá po stále drastičtějších praktikách. Je však možné dosáhnout toho, aby jisté věci člověka prostě nenapadaly? Neprovokuje nakonec de Sade záměrně? Kam až jsou schopni lidé zajít, aby někoho umlčeli?
Mahenova činohra Národního divadla Brno uvede hru Pera markýze de Sade (originál Quills) v české premiéře, ačkoliv světlo světa spatřila již v roce 1995. Strhující drama amerického spisovatele Douga Wrighta (*1962) se stalo předlohou i stejnojmenného filmu, který v roce 2000 zrežíroval Philip Kaufman. Do hlavních rolích obsadil Kate Winslet a Geoffreye Rushe, který byl za svůj výkon nominován na Oscara.
Drama, místy velmi humorné, místy vskutku skandální, před nás klade palčivé otázky svobody, cenzury a lidské nezdolnosti. Režie se ujal ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser, úchvatnou scénu pokrytou červeným brokátem vytvořil Pavel Borák a dobové historizující kostýmy navrhla Markéta Oslzlá-Sládečková. Ústřední postavu výstředního markýze ztvární divákům známý Martin Siničák.
Před brněnským publikem se naopak v této inscenaci poprvé představí dvě nové tváře činohry NdB: Petr Kubes a Ivan Dejmal, jehož postava je nejvíce komplikovaná. Od humanisticky zaměřeného kněze plného ideálů se postupně propracuje ke zlomenému člověku, který sám patří za zdi léčebného ústavu.
Na brněnskou premiéru svého textu přijede i sám autor – americký dramatik, scénárista a nositel Pulitzerovy ceny za drama Doug Wright. Hra bude uvedena v překladu Pavla Dominika, který skvěle pracuje s možnostmi českého jazyka – jazyk je v této hře skutečně zásadní – což divák zjistí hned několikrát v průběhu celé hry. Ačkoliv se drama dostává na česká jeviště téměř po čtvrt století od svého vzniku, naléhavost témat, o nichž promlouvá, nemizí. „Je nemožné dívat se na někoho, jako je Trump, a nevzpomenout si na někoho, jako je Sade,“ říká sám autor o své hře nyní.
Markýz de Sade patří bez pochyb k nejkontroverznějším osobnostem literatury vůbec, jeho rozpětí mezi pornografií, psychologickou analýzou a velmi temnou filozofií z něj dělá spisovatele těžko čitelného, nesrozumitelného a často zavrhovaného. Doug Wright i inscenátoři nevnímají de Sada jako prostého pornografa, ale především jako umělce, jehož hlavním žánrem je provokatérství.
Jeho záměrem je probudit v lidech schopnost vnímat i ty stránky sebe sama, které se snaží upozadit. Řečeno slovy moderní psychologie – vnímat i vytěsněné stránky svého já. I z toho důvodu tato provokativní hra není pro každého. Budete mít žaludek na to, vydržet až do konce? A komu budete v závěru tleskat?