Brněnský vzdušný přístav v Tuřanech patří v České republice do pětice letišť, která mají status mezinárodní. Spolu s Prahou sem patří také Ostrava, Karlovy Vary a Pardubice. V minulém roce zde odbavili téměř 535 tisíc cestujících, přibližně stejně jako v roce předcházejícím.
„Co se týče pravidelných letů, je nejvíce využívána linka do Londýna. Její vytíženost je 85 procent. Obsazenost letadel do Moskvy je 60-ti procentní, do dalších evropských destinací se pak pohybuje od 70 do 80 procent,“ konstatoval ředitel brněnského letiště, které spravuje Jihomoravský kraj, Tomáš Plaček.
Například do Londýna nízkonákladovou leteckou společností cestuje 60 procent Čechů, asi 25 procent Britů a 5 až 8 procent Slováků.
Pokud jde o turistickou sezónu, nejvíce pasažérů vloni odbavili v Tuřanech v červenci, téměř 96 tisíc, v srpnu to bylo o dva tisíce méně. Nejvíce jich odletělo na dovolenou do Řecka, a to více než 40 tisíc. Druhou oblíbenou zemí bylo Turecko, kam vycestovalo téměř 23 tisíc rekreantů.
Počtu cestujících odpovídá i počet batožin. „V loňském roce prošlo rukama zaměstnanců brněnského letiště 294 tisíc zavazadel, což představuje více než 4 400 tun. Kdo nerespektoval váhový limit, musel za kila navíc zaplatit,“ sdělil Plaček.
Brno coby mezinárodní letiště je záchranou v případě, že okolní airporty kvůli nepříznivým povětrnostním podmínkám letadla nepřijímají. Za uplynulé dva a půl měsíce šlo o deset letů odkloněných z Prahy, Bratislavy nebo Vídně.
V neděli 31. března vstoupí v platnost letní letový řád. A jak se dotkne cestování z brněnského letiště?
Linka Brno – Moskva (Vnukovo) bude létat třikrát týdně. „Tato linka je zajímavá tím, že cestující po příletu do ruské metropole mohou využít více než 43 navazujících letů společnosti UTair, která spojení Brna s Moskvou zajišťuje. Například do Kazaně, Petrohradu, Soči, Ufy nebo Vorověže,“ řekl Plaček.
Namísto zrušené linky Brno – Řím bude znovuobnovena linka Brno – Miláno (Bergamo), která obě města spojí dvakrát týdně. Tuto trasu bude provozovat letecká společnost Ryanair.
I ve složité ekonomické situaci hledá společnost Letiště Brno nové dopravní partnery. „Po zrušení letů společností ČSA do Prahy bychom chtěli získat spojení s některou z evropských leteckých křižovatek, jakými jsou například Frankfurt, Mnichov, Paříž nebo Amsterdam,“ nastínil záměr ředitel Plaček s tím, že jednání jsou složitá a dlouhodobá.
A teď něco málo z historie. Dne 23. května 1926 přistálo na tehdejším letišti v Černovicích první letadlo Farman - Goliath pro 12 cestujících. Následujícího dne odpoledne přiletělo z Prahy letadlo De Havilland se čtyřmi cestujícími. Tento den je považován za zahájení letecké dopravy do Brna.
Od 1. července 2004 bylo letiště Brno-Tuřany převedeno ze státu do majetku Jihomoravského kraje. Dne 23. března 2005 byla uvedena do provozu pravidelná linka provozovaná nízkonákladovou leteckou společností Ryanair na trase Brno - Londýn.
V témže roce byl položen základní kámen nové odbavovací budovy. Projekt byl spolufinancován Evropskou unií. Stavba byla dokončena po 364 dnech 18. září 2006. O rok později získala titul Stavba roku.
Foto: Letiště Brno
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.