V Brně jezdí zatím jen několik desítek aut na elektřinu, jejich počet však rychle roste. Dnes se pro ně otevřela třetí rychlonabíjecí stanice v Černovicích. Jedna ze společností, která v Brně poskytuje službu sdílení aut, takzvaný carsharing, například počítá s tím, že na jaře začne půjčovat osm elektromobilů. Podle předsedy Asociace elektromobilového průmyslu Jaromíra Marušince se v Česku začne už za sedm let prodávat více elektromobilů než aut se spalovacím motorem.
Rozvoj elektromobilů je podle Marušince poměrně intenzivní, i infrastruktura se rychle vylepšuje. Jednu rychlonabíjeci stanici mají
řidiči k dispozici u brněnského výstaviště, druhá je ve Spielberk Office Centre. Třetí začíná fungovat v areálu společnosti AAA Auto v Černovické ulici.
"Díky ní lze za hodinu baterie nabít na dojezd 400 kilometrů. Když se nabíjí auto z běžné domácí zásuvky, nabije se za hodinu na 25 kilometrů," řekl Marušinec. Luxusní automobil Tesla má přitom maximální dojezd okolo 500 kilometrů, Peugeot iOn vhodný pro městský provoz má dojezd 140 kilometrů, proto jej lze nabít zhruba za 20 minut. Existuje také řada běžných nabíjecích stanic.
Stanici u administrativního centra provozuje společnost ABB, výrobce zařízení pro energetiku, novou stanici otevřela společnost ČEZ, jež buduje síť po celé republice. "Aktuálně je již infrastruktura dostatečná, což se ještě před dvěma lety říct nedalo. Technologie pro elektromobily jde stále dopředu. Brzy budou mít dojezd i 1000 kilometrů, což dnes auta na benzin nemají," uvedl Marušinec.
Začátkem roku 2014 bylo v Česku 300 elektromobilů a každé dva roky se jejich počet zdvojnásobí. Na začátku letošního roku bylo v evidenci 453 osobních vozidel a 26 dodávek. "V západní Evropě jsou napřed a už téměř všechny automobilky dělají nějaký model na elektriku či s hybridním pohonem. Tedy taková auta, která mají i spalovací motor, který se však využije jen v případě, že jsou baterie vybité," vysvětlil Marušinec.
Podle něj už dnes neobstojí teze, že elektromobil je dražší než běžné auto. Pořizovací cena je sice vyšší, ale provoz výrazně levnější. Problém není ani se servisem. "Je však jasné, že do budoucna budou ještě levnější, protože cenu neurčují výrobní náklady, ale trh," poznamenal Marušinec. V některých zemích navíc dostávají kupující dotace.
Kdy bude jezdit více aut na elektřinu než na benzin, si netroufá odhadnout. "Počet aut stále roste a výměna vozového parku nějakou dobu trvá," dodal Marušinec. K elektromobilitě se letos připojí po zkouškách různých typů vozidel i brněnský dopravní podnik. Chce si pořídit až tři minibusy v projektu CIVITAS II.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.