Brněnská tramvajová doprava patří k nejstarším u nás a letos, kdy píšeme letopočet 2013, si připomíná hned několik významných kulatých výročí.
Před sto lety, 11. března 1913, bylo zrušeno barevné označení tramvajových linek a nahrazeno číselným, jak se používají dodnes.
Do té doby bílá linka dostala číslo 1 a jezdila z Pisárek k Semilassu v Králově Poli, zelená se stala dvojkou od Ústředního hřbitova do Zábrdovic, červená jedoucí od Jatek na Konečného náměstí k Tivoli dostala číslo 3, žlutou linku vystřídala čtverka jezdící mezi Zábrdovicemi a ulicí Všetičkovou na úpatí dnešní Masarykovy čtvrti a konečně pětka nahradila modrou linku z Komárova na ulici Drobného u parku Lužánky.
Významným pro tramvajovou síť je také rok 1943. Za protektorátu byla prodloužena ulice Husova pod Denisovými sady a začala tudy jezdit devítka z Černých Polí přes nádraží do Komárova.
Téhož roku v listopadu dostala spojení s centrem na Nové sady pod Petrovem předměstská Líšeň, a to tramvajovou linkou označenou písmenem L, která po válce dostala číslo 10. Dnes už do Líšně pro špatný technický stav trati nejezdí.
Vzhledem k tomu, že východní část této městské části zaznamenává velký nárůst bytové výstavby, počítá územní plán města ve výhledu s jejím obnovením.
V roce 1963 vyjely do brněnských ulic první tramvaje T3 z dílny tehdejší pražské tatrovky. Jejich modernizovaný typ jezdí sólo nebo ve spřažení dvou vozů na linkách MHD dodnes.
O deset let později před Vánoci se tramvajového spojení dočkalo i tehdy největší sídliště Lesná prodloužením trati z Černých Polí.
V roce 1983 byly prodlouženy koleje od zoologické zahrady do nové smyčky Bystrc – Rakovecká, u přístaviště lodní dopravy. Od července tudy jezdily linky 3, 10, 14 a 18.
A konečně ještě jedno kulaté připomenutí. Právě před deseti lety obdržel dopravní podnik prvních pět tramvají Škoda 03T (Anitra), které se v historii brněnského vozového parku staly vůbec prvními nízkopodlažními vozidly.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.