pátek 5. března 2021 Kazimír

Dopravní podnik musí ušetřit 50 milionů, MHD čeká rošáda

I když je brněnský dopravní podnik částkou 1,7 miliardy korun na provoz největším příjemcem z městského rozpočtu, i tak musí ještě v příštím roce ušetřit 50 milionů z vlastních zdrojů. Jízdné sice zdražovat nebude, úspory ale bude řešit rozsáhlými úpravami linek MHD.

Ti, co byli zvyklí na své tramvajové, trolejbusové a autobusové spoje, budou muset od 1. ledna pozorně nahlédnout do nových jízdních řádů. Úplně budou zrušeny linky číslo 7 a 13, 29, 51 a 63, další budou mít upravené anebo v takzvaném sedle - tedy mimo ranní a odpolední špičku - zkrácené trasy.

„Každá druhá osmička bude v dopoledních hodinách končit ve smyčce Novolíšeňská, šestka už ve smyčce Švermova. Namísto autobusu 51 bude z Mendlova náměstí jezdit do Masarykovy čtvrti trolejbusová linka 35,“ vybral z podstatných změn vedoucí dopravního odboru Dopravního podniku města Brna Jan Seitl.

Do Komárova a do Technologického parku v Králově Poli bude jezdit jen dvanáctka, devítka z Lesné pojede ulicí Merhautovou, Milady Horákové, přes Moravské náměstí, náměstí Svobody, Masarykovu, Hlavní nádraží a dále Křenovou, Olomouckou do Juliánova namísto třináctky.

Naopak jedenáctka bude i nadále spojovat Bystrc s Lesnou, ale z České pojede ulicí Rooseveltovou, přes Cejl a Jugoslávskou.

Další výraznou změnou je prodloužení nočních autobusových spojů ve dnech pracovního volna až do sedmé hodiny ranní.
„Právě tato změna se mi vůbec nelíbí. Jezdívám v sobotu ráno na chalupu vlakem, byl jsem zvyklý jezdit šalinou, teď budu muset kvůli prodloužení nočních linek asi dřív vstávat,“ posteskl si Karel Vyskočil z Bystrce.

„Než jsme schválili změny, nechali jsme si zpracovat podrobnou dopravní analýzu. Nic nebylo navrženo jen tak mávnutím od stolu. Přibližně za čtvrt roku nový systém vyhodnotíme, a pokud se ukáže, že někde bude potřeba linky nebo časy upravit, jsme připraveni je realizovat,“ sdělil první náměstek primátora Robert Kotzian, který má dopravu na starosti.

Stručný přehled základních opatření v MHD pro rok 2013

  • Prodloužení intervalu linky 10

Vzhledem k nízké poptávce po přepravě (v koncovém úseku Stránská skála reálné využití v rozmezí 10-20%) prodloužení intervalu ve špičkách pracovních dnů z 10 na 20 minut a v sedlech pracovních dnů z 30 na 60 minut.

  • Zavedení pásmového provozu linky 6

Ukončení každého druhého spoje linky 6 v dopoledních hodinách pracovních dnů při jízdě od Králova Pole již ve smyčce Švermova. Obsluha koncového úseku Švermova - Starý Lískovec polovinou spojů linky 6 v intervalu 10 minut a všemi spoji linky 8 v intervalu 5 minut.

  • Zavedení pásmového provozu linky 8

Ukončení každého druhého spoje linky 8 v dopoledních hodinách pracovních dnů při jízdě od Starého Lískovce již ve smyčce Novolíšeňská. Obsluha koncového úseku Novolíšeňská - Mifkova polovinou spojů linky 8 v intervalu 10 minut.

  • Optimalizace v tramvajové dopravě s náhradou linek 7 a 13

V návaznosti na zefektivnění systému tramvajové dopravy nahrazení linek 7 a 13 modifikovaným opatřením na tramvajových linkách 5, 6, 9, 11, 12.  Výrazné posílení linek 5 a 12, úprava trasy linky 9 (Lesná - Milady Horákové - Česká - Náměstí Svobody - Hlavní nádraží - Juliánov) a linky 11 (Lesná - Cejl - Malinovského náměstí - Česká - Žabovřesky - Bystrc, Rakovecká).

  • Nahrazení linky 45 posíleným provozem linek 46 a 78

Náhrada linky 45 vedené souběžně s několika dalšími linkami přes VMO mezi Lesnou a Židenicemi posíleným provozem linky 46 v sídlišti Lesná a linky 78 v oblasti Židenic a sídliště Líšeň. Odstranění souběhu autobusů linky 78 s trolejbusy do sídliště Vinohrady novým trasováním přes Dělnický dům a Malou Klajdovku po stávající trase linky 45.

  • Prodloužení nočního provozu v nepracovních dnech až do 7:00 h

S ohledem na nízkou přepravní poptávku v brzkých ranních hodinách nepracovních dnů prodloužení provozu nočních linek až do 7:00 hodin s rozjezdy v brzkých ranních hodinách v intervalu 20 minut. Současné zrušení nejméně využitých vložených nočních rozjezdů v časech 2:30 a 3:30 hodin (v nepracovních dnech). Přeprava na začátky ranních víkendových směn zajištěna kromě nočních linek také účelovými spoji linek 2, 64, 77, 78.

  • Zkrácení linky 57 na Tomkovo náměstí

Celodenní ukončení linky na Tomkově náměstí a odstranění souběhu s tramvajemi a trolejbusy po Vozovnu Husovice v denním provozu pracovních dnů. Sjednocení odjezdové zastávky linky 57 na Tomkově náměstí.

  • Optimalizace trolejbusových linek 31 a 3

Propojení opatření spočívající v prodloužení intervalů linek 31 a 33 v dopoledním sedle pracovních dnů (linka 31 interval 20 minut, linka 33 8-12 minut) a opatření snižující počet spojů linky 31 do Šlapanic v přechodových provozních dobách pracovních dnů s částečnou náhradou novými spoji linky 33 nebo autobusy v části trasy linky 31 pouze po území města Brna.

  • Náhrada linky 51 trolejbusovou linkou 35

Náhrada autobusů linky 51 v úseku Mendlovo náměstí – Barvičova novou trolejbusovou linkou 35 ve špičkovém intervalu 10 minut. Do doby úpravy trolejového vedení v křižovatce Úvoz x Tvrdého (předpoklad leden - únor 2013) bude linka 35 dočasně obsloužena autobusy.

  • Prodloužení intervalu linky 53 v nepracovních dnech na 60 minut

Z důvodu velmi nízké poptávky v nepracovních dnech prodloužení intervalu z 30 minut na interval 60 minut (vyjma nedělního večera v období akademického roku). Doplňková obsluha lokality Palackého vrchu a ulice Technické bude zachována.

  • Záměna linek 43 a 57 v úseku Soběšice - Útěchov (- Vranov)

V souladu s požadavkem městské části Brno-Útěchov náhrada linky 43 v úseku Soběšice - Útěchov (- Vranov) prodlouženými spoji linky 57. Linka 43 bude ukončena na zast. Klarisky, vybrané spoje linky 57 budou prodlouženy ze zast. Klarisky do Útěchova (do Vranova).

  • Úprava časových rozmezí intervalů v denním provozu

Posun hranic intervalových schémat se zahájením denního systémového intervalu 10 minut v 6:30 hod. a ukončením v 18:30 hod. (zkrácení z rozsahu 6:00-19:00 hod. na 6:30-18:30 hod.), vztaženo k centru města. Zahájení večerního provozu denních linek v intervalu 30, resp. 15 minut, již ve 20:30 hod. (posun hranice z 21:00 na 20:30 hod.). Priorita v zachování intervalů linek ve špičkách pracovních dnů.

  • Náhrada linky 29 upraveným provozem linek 34 a 37

Zrušení souběžné trolejbusové linky 29 (s intervalem 20 minut) a její částečná náhrada posíleným provozem trolejbusů linky 34 z centra do Žabovřesk, v úseku Žabovřesky - Pisárky kapacitou stávajících okružních linek 44 / 84 a v oblasti Kohoutovic trolejbusovou linkou 37, včetně prodloužení vybraných průběžných spojů linky 37 z Kohoutovic až na Osovou. Nově bude do tras vybraných denních linek zařazena zastávka Anthropos.

  • Úprava provozu linek 3, 11 a 54 v Bystrci

Trvalé zkrácení linky 3 do smyčky Rakovecká s částečnou náhradou prodloužením trasy linky 54 od Kamech a Ečerovy přes Rakoveckou do smyčky Přístaviště. Současně zůstane zachován provoz linky 11 trvale do Bystrce. Posílení nedostatečné kapacity autobusů do sídliště Kamechy v dopoledním sedle pracovních dnů, včetně nového napojení ke smyčce Rakovecká.

  • Náhrada linky 63 v úseku Chrlice - Komárov linkou 59

Zrušení linky 63 a nahrazení novou linkou 59 ve shodných intervalových parametrech v úseku Komárov - Chrlice. V Komárově bezkolizní přestup na zastávce přímo u tramvajové smyčky.

Štítky MHD, Brno, změny, úspora, linky, autobusy, tramvaje

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.