I když je brněnský dopravní podnik částkou 1,7 miliardy korun na provoz největším příjemcem z městského rozpočtu, i tak musí ještě v příštím roce ušetřit 50 milionů z vlastních zdrojů. Jízdné sice zdražovat nebude, úspory ale bude řešit rozsáhlými úpravami linek MHD.
Ti, co byli zvyklí na své tramvajové, trolejbusové a autobusové spoje, budou muset od 1. ledna pozorně nahlédnout do nových jízdních řádů. Úplně budou zrušeny linky číslo 7 a 13, 29, 51 a 63, další budou mít upravené anebo v takzvaném sedle - tedy mimo ranní a odpolední špičku - zkrácené trasy.
„Každá druhá osmička bude v dopoledních hodinách končit ve smyčce Novolíšeňská, šestka už ve smyčce Švermova. Namísto autobusu 51 bude z Mendlova náměstí jezdit do Masarykovy čtvrti trolejbusová linka 35,“ vybral z podstatných změn vedoucí dopravního odboru Dopravního podniku města Brna Jan Seitl.
Do Komárova a do Technologického parku v Králově Poli bude jezdit jen dvanáctka, devítka z Lesné pojede ulicí Merhautovou, Milady Horákové, přes Moravské náměstí, náměstí Svobody, Masarykovu, Hlavní nádraží a dále Křenovou, Olomouckou do Juliánova namísto třináctky.
Naopak jedenáctka bude i nadále spojovat Bystrc s Lesnou, ale z České pojede ulicí Rooseveltovou, přes Cejl a Jugoslávskou.
Další výraznou změnou je prodloužení nočních autobusových spojů ve dnech pracovního volna až do sedmé hodiny ranní.
„Právě tato změna se mi vůbec nelíbí. Jezdívám v sobotu ráno na chalupu vlakem, byl jsem zvyklý jezdit šalinou, teď budu muset kvůli prodloužení nočních linek asi dřív vstávat,“ posteskl si Karel Vyskočil z Bystrce.
„Než jsme schválili změny, nechali jsme si zpracovat podrobnou dopravní analýzu. Nic nebylo navrženo jen tak mávnutím od stolu. Přibližně za čtvrt roku nový systém vyhodnotíme, a pokud se ukáže, že někde bude potřeba linky nebo časy upravit, jsme připraveni je realizovat,“ sdělil první náměstek primátora Robert Kotzian, který má dopravu na starosti.
Vzhledem k nízké poptávce po přepravě (v koncovém úseku Stránská skála reálné využití v rozmezí 10-20%) prodloužení intervalu ve špičkách pracovních dnů z 10 na 20 minut a v sedlech pracovních dnů z 30 na 60 minut.
Ukončení každého druhého spoje linky 6 v dopoledních hodinách pracovních dnů při jízdě od Králova Pole již ve smyčce Švermova. Obsluha koncového úseku Švermova - Starý Lískovec polovinou spojů linky 6 v intervalu 10 minut a všemi spoji linky 8 v intervalu 5 minut.
Ukončení každého druhého spoje linky 8 v dopoledních hodinách pracovních dnů při jízdě od Starého Lískovce již ve smyčce Novolíšeňská. Obsluha koncového úseku Novolíšeňská - Mifkova polovinou spojů linky 8 v intervalu 10 minut.
V návaznosti na zefektivnění systému tramvajové dopravy nahrazení linek 7 a 13 modifikovaným opatřením na tramvajových linkách 5, 6, 9, 11, 12. Výrazné posílení linek 5 a 12, úprava trasy linky 9 (Lesná - Milady Horákové - Česká - Náměstí Svobody - Hlavní nádraží - Juliánov) a linky 11 (Lesná - Cejl - Malinovského náměstí - Česká - Žabovřesky - Bystrc, Rakovecká).
Náhrada linky 45 vedené souběžně s několika dalšími linkami přes VMO mezi Lesnou a Židenicemi posíleným provozem linky 46 v sídlišti Lesná a linky 78 v oblasti Židenic a sídliště Líšeň. Odstranění souběhu autobusů linky 78 s trolejbusy do sídliště Vinohrady novým trasováním přes Dělnický dům a Malou Klajdovku po stávající trase linky 45.
S ohledem na nízkou přepravní poptávku v brzkých ranních hodinách nepracovních dnů prodloužení provozu nočních linek až do 7:00 hodin s rozjezdy v brzkých ranních hodinách v intervalu 20 minut. Současné zrušení nejméně využitých vložených nočních rozjezdů v časech 2:30 a 3:30 hodin (v nepracovních dnech). Přeprava na začátky ranních víkendových směn zajištěna kromě nočních linek také účelovými spoji linek 2, 64, 77, 78.
Celodenní ukončení linky na Tomkově náměstí a odstranění souběhu s tramvajemi a trolejbusy po Vozovnu Husovice v denním provozu pracovních dnů. Sjednocení odjezdové zastávky linky 57 na Tomkově náměstí.
Propojení opatření spočívající v prodloužení intervalů linek 31 a 33 v dopoledním sedle pracovních dnů (linka 31 interval 20 minut, linka 33 8-12 minut) a opatření snižující počet spojů linky 31 do Šlapanic v přechodových provozních dobách pracovních dnů s částečnou náhradou novými spoji linky 33 nebo autobusy v části trasy linky 31 pouze po území města Brna.
Náhrada autobusů linky 51 v úseku Mendlovo náměstí – Barvičova novou trolejbusovou linkou 35 ve špičkovém intervalu 10 minut. Do doby úpravy trolejového vedení v křižovatce Úvoz x Tvrdého (předpoklad leden - únor 2013) bude linka 35 dočasně obsloužena autobusy.
Z důvodu velmi nízké poptávky v nepracovních dnech prodloužení intervalu z 30 minut na interval 60 minut (vyjma nedělního večera v období akademického roku). Doplňková obsluha lokality Palackého vrchu a ulice Technické bude zachována.
V souladu s požadavkem městské části Brno-Útěchov náhrada linky 43 v úseku Soběšice - Útěchov (- Vranov) prodlouženými spoji linky 57. Linka 43 bude ukončena na zast. Klarisky, vybrané spoje linky 57 budou prodlouženy ze zast. Klarisky do Útěchova (do Vranova).
Posun hranic intervalových schémat se zahájením denního systémového intervalu 10 minut v 6:30 hod. a ukončením v 18:30 hod. (zkrácení z rozsahu 6:00-19:00 hod. na 6:30-18:30 hod.), vztaženo k centru města. Zahájení večerního provozu denních linek v intervalu 30, resp. 15 minut, již ve 20:30 hod. (posun hranice z 21:00 na 20:30 hod.). Priorita v zachování intervalů linek ve špičkách pracovních dnů.
Zrušení souběžné trolejbusové linky 29 (s intervalem 20 minut) a její částečná náhrada posíleným provozem trolejbusů linky 34 z centra do Žabovřesk, v úseku Žabovřesky - Pisárky kapacitou stávajících okružních linek 44 / 84 a v oblasti Kohoutovic trolejbusovou linkou 37, včetně prodloužení vybraných průběžných spojů linky 37 z Kohoutovic až na Osovou. Nově bude do tras vybraných denních linek zařazena zastávka Anthropos.
Trvalé zkrácení linky 3 do smyčky Rakovecká s částečnou náhradou prodloužením trasy linky 54 od Kamech a Ečerovy přes Rakoveckou do smyčky Přístaviště. Současně zůstane zachován provoz linky 11 trvale do Bystrce. Posílení nedostatečné kapacity autobusů do sídliště Kamechy v dopoledním sedle pracovních dnů, včetně nového napojení ke smyčce Rakovecká.
Zrušení linky 63 a nahrazení novou linkou 59 ve shodných intervalových parametrech v úseku Komárov - Chrlice. V Komárově bezkolizní přestup na zastávce přímo u tramvajové smyčky.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.