středa 20. října 2021 Vendelín

Dobíjecí stanice E.ONu ve Vaňkovce obsloužila přes 600 zákazníků

Znáte tu situaci - jezdíte po parkovišti nákupní galerie Vaňkovka pořád dokola a hledáte trochu rozumné parkování. Vánoční nákupy začaly a míst je čím dál méně. Dvě parkovací místa přímo u vchodu do nákupního centra však zůstávají často prázdná. Jedná se o dobíjecí stanici pro vozidla s elektrickým pohonem, kterou provozuje firma E.ON. Zjišťovali jsme, jak často je vlastně tato stanice využívána a jaká je nyní situace provozu elektromobilů v Brně.

Mnozí zákazníci Vaňkovky, kteří dorazí automobilem přítomnost stanice kritizují. "Je to škoda, parkuji až vzadu a dvě místa skoro u dveří jsou věčně prázdná," postěžoval si Vít Diviš z Kuřimi. "Nevím jestli to dobíjení vůbec někdy někdo využil, připadá mi to spíš jako nějaká reklama," pokračoval Diviš. "Dobíjecí stanice mi nevadí, nějaké místo se vždycky najde a ti, kteří ji využívají, aspoň nezamořují svými výfuky Brno," sdělil Brněnské Drbně svůj názor smířlivější Lukáš Vichr.

Stanici, která umožňuje dobíjení elektroaut či skútrů zcela zdarma, vybudovala v květnu 2010 společnost E.ON ve spolupráci s NG Vaňkovka. Kolik majitelů elektromobilů již využilo dobíjecí stanice ve Vaňkovce jsme se zeptali Evy Fürst, která má v E.ONu tzv. smart mobilitu na starost. "Na základě spotřeb a vyhodnocení dat z větší části našich stanic bylo obslouženo přes 600 zákazníků, což umožnilo ujetí přes 25 000 km bez emisí," sdělila Brněnské Drbně Eva Fürst. Podle E.ONu je však stále většina elektromobilů dobíjena ze zásuvky doma nebo ve firmách. Pro tyto zákazníky E.ON od července 2013 zavedl speciální tarif, který přináší zvýhodněnou sazbu pro dobíjení jejich ekologických vozidel. Ve Vaňkovce se obvyklá doba dobíjení pohybuje okolo dvou hodin, ale často také řidiči "tankují" plnou a pak se dobíjení protáhne až na osm hodin.

Podle statistik se prodeje čistých elektromobilů bez přídavného spalovacího motoru každoročně zvyšují. Za rok 2012 bylo v České republice prodáno 89 elektromobilů, přičemž v roce 2011 to bylo 56 vozů a rok předtím pouhých šest! “Nejprodávanější byl za rok 2012 Peugeot iOn s 52 ks a Citroen C-Zero s 26 ks,” řekl Jaromír Marušinec z Asociace elektroautomobilového průmyslu. V letošním roce se dá očekávat další výrazný nárůst počtu prodaných aut na elektřinu. Na trh vstoupil velice praktický čistě elektrický Nissan Leaf. Dobíjecí stanice mohou využívat také někteří majitelé hybridních automobilů, např. poměrně rozšířená Toyota Prius už se dodává také v provedení plug-in hybrid, tedy hybrid s možností dobíjení ze zásuvky.

V Brně je nyní podle portálu elektromobily.org zřizovaného Asociací elektroautomobilového průmyslu devět veřejných dobíjecích stanic. "Společnost E.ON provozuje dobíjecí stanice v lokalitách nákupní centrum Galerie Vaňkovka a letiště Brno. Nové projekty v následujících 3 letech jsou v přípravě a jednáních," řekla Eva Fürst z E.ONu.

Dobíjecí stanice ve Vaňkovce je jakýmsi průkopníkem stále ještě nepříliš rozšířené možnosti pohonu automobilů čistou elektřinou. Jak se zdá, zákazníci budou stále přibývat.

Štítky elektromobily, E.ON, dobíjecí stanice, Vaňkovka

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Pavel Krajčír

Jakožto majitel elektromobilu musím říci, že jsem zažil i situaci, kdy obě místa byla obsazená. A to je dobře, elektromobily mají budoucnost a takováto parkovací místa budou přibývat. Například v CČM Praha jich je osm. Majitelé takovýchto center si zřejmě uvědomují, že zákazník čekající i několik hodin na dobití nějakou korunku u nich utratí. Proti tomu je cena poskytnuté energie zanedbatelná. Naopak centra bez dobíječek budou čím dál větčí komunitou lidí ignorována.

sobota, 30. listopadu 2013, 12:17

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.