Aktivisté příští týden zahájí kampaň za druhé referendum o poloze hlavního nádraží v Brně. Vypsání nového hlasování nejprve v úterý navrhne zastupitelstvu klub Strany zelených.
Pokud návrh neprojde, začnou občanské iniciativy sbírat podpisy, kterých potřebují něco přes 20.000. Hlasování lze spojit s podzimními komunálními volbami, řekli dnes novinářům členové Občanské aliance Referendum 2014.
"Vzhledem k tomu, že většina brněnské veřejnosti je dlouhodobě proti přesunu a proti jednostrannému přístupu radnice, nepochybujeme, že se nám referendum vyvolat podaří," uvedl Jakub Patočka z Masarykovy demokratické akademie. O referendum se zasazují také Děti Země a další sdružení, naopak mnozí aktivisté, kteří iniciovali původní hlasování, s jeho reprízou nesouhlasí.
Odborná i politická debata se o poloze hlavního železničního nádraží v Brně vede po desítky let. První možností je modernizace nádraží v centru, druhou vybudování nového v odsunuté poloze. Při hlasování před deseti lety se sice většina lidí vyslovila pro nádraží v centru, ale k urnám jich přišlo málo. Referendum nebylo platné a pokračovala příprava odsunu železničního uzlu včetně územního řízení. Od té doby se však změnil zákon, k platnosti stačí účast 35 procent voličů.
Představitelé města loni opakovaně uvedli, že nadále počítají s nádražím v odsunuté poloze u řeky. Na loňský otevřený dopis aktivistů primátor Roman Onderka (ČSSD) podle Patočky nereagoval. Zatím není jasné, kolik zastupitelů v úterý podpoří snahu zelených o vyhlášení referenda městem, tedy bez nutnosti podpisové akce. "Klub ČSSD o tomto tématu bude jedna v
pondělí na svém zasedání," řekl Onderka.
V referendu by Brňané podle Patočky odpovídali na dvě otázky: zda si přejí, aby Brno modernizovalo současný uzel v poloze při Nádražní ulici, a zda má konkrétní řešení určit soustava otevřených návrhových soutěží. Právě na transparentní soutěže kladou občanské iniciativy velký důraz. "Otevřené soutěže zabrání tomu, aby se zakázky spojené s modernizací nádraží účelově přihazovaly na politiky napojeným podnikatelským bratrstvům," řekl architekt Jan Sapák.
S novým referendem nesouhlasí někteří iniciátoři původního hlasování. "Tato iniciativa přichází v době, kdy každou chvílí čekáme na dva roky připravované srovnání naší varianty centrální s variantou odsunutou, po které bude následovat odborná i politická debata a následné rozhodnutí zainteresovaných stran o finálním postoji k výsledku," řekl mediální koordinátor koalice Nádraží v centru Svatopluk Bartík. Podle Patočky ale jakýkoli výsledek studie nezaručuje to, že se jí politici budou skutečně řídit. "Jediná možnost, jak to definitivně rozlousknout, je lidové hlasování," míní Patočka.
Přestavba železničního uzlu se v Brně připravuje desítky let, stále na ni chybějí peníze. Odhadované náklady jsou 15 až 25 miliard korun, v závislosti na zvoleném řešení.
Zdroj ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.