Odboráři z brněnského dopravního podniku požadují zvýšení platů všem zaměstnancům od příštího roku měsíčně o 5000 korun, v průměru to je o 15 procent. Vedení podniku uvedlo, že by to znamenalo zvýšit výdaje na mzdy ročně o 220 milionů korun, s dalšími požadavky by to bylo více než 300 milionů korun, řekl generální ředitel Miloš Havránek. Na dnešním třetím jednání, kde vedení poprvé předložilo protinávrh, se strany na podobě nové kolektivní smlouvy nedohodly. Další jednání je 25. září.
Nynější kolektivní smlouva přestane platit 31. prosince. „Jak dlouho bude platit nová, zatím není zřejmé," řekl předseda odborářů Libor Weinstein.
Vedení podniku přišlo s návrhem růstu mezd tři až pět procent. „Při započtení předpokládané inflace dvě procenta je to málo. Náš požadavek může podle nás v současné situaci minimálně udržet stávající zaměstnance v nedostatkových profesích, což jsou řidiči a mechanici, ale může i přilákat nové," uvedl Weinstein. Přidání každému o stejnou částku má podle něj zabránit rozevírajícím se platovým nůžkám.
Průměrná mzda řidičů je dnes v podniku téměř 30.500 korun při započtení přesčasů a různých příplatků. „Vypočítali jsme, že tento plat průměrně odpovídá pracovní době osm a tři čtvrtě hodiny denně," uvedl Havránek. Podle Weinsteina je průměrný plat při přepočtení na standardní osmihodinovou pracovní dobu kolem 23.000 až 24.000 korun.
Podle Havránka si nejen řidiči zaslouží zvýšení mezd, je však třeba vycházet z možnosti finančních zdrojů. „Tržby z jízdného dlouhodobě stagnují a nelze očekávat, že by nám město zvýšilo kompenzaci dle požadavků odborářů. Prvního jednání se kvůli tomu účastnil i primátor," doplnil Havránek.
Odboráři také požadují například vyšší příplatky za přesčasy, k nimž se podnik snaží řidiče motivovat kvůli tomu, že mu chybí do ideálního stavu 100 řidičů. Proto musí neobsazené služby vykrývat přesčasy, brigádníky či jinými zaměstnanci s řidičským průkazem. Z 2700 zaměstnanců je 1300 řidičů.
„Je to práce náročná, obzvláště v podmínkách brněnského provozu, a chápu, že jsou zaměstnanci unavení. Snažíme se však uspořádat motivační složky tak, aby si řidiči mohli vydělat i více než dalších 5000 za měsíc," řekl Havránek.
Aby podnik odstranil dlouhodobý podstav řidičů a odboráři si nestěžovali na nutné přesčasy, snaží se získat do svých služeb řidiče z Ukrajiny, několik už jich má.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.