sobota 25. září 2021 Zlata

Kraj se v případě vypravení více vlaků RegioJet obává zhoršení přípojů na trati Praha-Brno

Jihomoravský kraj se obává, že se v případě přidělení kapacity dráhy soukromému dopravci RegioJet na dálkové vlaky Praha - Brno zhorší léta pracně budované komfortní přípojové vazby. V návrhu jízdního řádu se objevují problémy především pro cestující, kteří přestupují v Brně-Židenicích mezi vlaky ve směrech na Tišnov a Blansko. Už nyní nefungují přípoje v Židenicích o víkendu v době, kdy jede vlak RegioJetu, uvedl v tiskové zprávě náměstek hejtmana Roman Hanák (ČSSD).

Předjetím vlakem RegioJetu totiž ztrácí osobní vlak čas, a poté již není možné v Židenicích přestoupit na vlak směr Tišnov a je potřeba čekat další hodinu. V návrhu jízdního řádu pro příští rok, který Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) zveřejnila tento týden, se problémy stupňují kvůli tomu, že RegioJet chce mít místo tří 12 párů vlaků.

V Židenicích zdánlivě zbývají jedna až dvě minuty na přestup, což je ovšem na garantovaný přestup mezi nástupišti málo. „Ve všední den, kdy se na obou tratích jezdí ve špičce po 15 minutách, to není tak velký problém, ale o víkendu je interval hodinový. Proto budeme o návrhu jízdního řádu jednat a věřím, že SŽDC bude ochotna prověřit všechny varianty, které by nepříznivé dopady do regionální dopravy eliminovaly," řekl ředitel společnosti organizující krajskou dopravu Kordis JMK Jiří Horský. Navrhovaný jízdní řád činí problémy i na dalších místech, například v Blansku, kde přijíždějí téměř v totožnou dobu vlaky od Brna i od Letovic a na ně navazují autobusy. Příští rok by podle návrhu byl rozdíl mezi jejich příjezdem i několik minut.

„Cestující kvůli komerčním vlakům přicházejí o pohodlné přestupy bez dlouhého čekání. Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje je jedním z nejkomplexnějších, a to nejen v České republice, ale i v Evropě. Jeho páteř tvoří železniční doprava a kvůli rostoucímu zájmu cestujících bylo v minulých letech nutné přidávat další doplňkové vlaky. Některé potřebné vlaky přitom v jízdních řádech pořád chybí, protože dráha nemá dostatečnou kapacitu," uvedl Hanák. Problémem je propustnost hlavního nádraží v Brně, které je v době dopravní špičky zaplněné na maximum a další vlaky se tam podle dřívějších vyjádření SŽDC nevejdou.

Podle Hanáka tak zvýšení počtu komerčních spojů omezí rychlost regionální dopravy, což je jev, na který už několik let po příchodu komerčních dopravců doplácejí především cestující mezi Ostravou a Olomoucí, ale i na další části trati z Ostravy do Prahy. Osobní vlaky musejí často čekat na své trase i několikrát, než je předjedou dálkové vlaky a jedou tak o mnoho minut pomaleji. A čekají i v případě, kdy jedou včas, ale dálkové vlaky mají zpoždění. „Pravidelným dojíždějícím tak téměř denně vznikají časové ztráty," uvedl Hanák.

SŽDC bude s Jihomoravským krajem o návrh jízdního řádu ještě jednat. „Technologicky jsou však požadavky všech dopravců uskutečnitelné," sdělila ČTK mluvčí Kateřina Šubová. Definitivní podoba jízdního řádu musí být známí 30. listopadu.

Zdroj: ČTK

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.