Počasí dnes4 °C, zítra2 °C
Sobota 23. listopadu 2024  |  Svátek má Klement
Bez reklam

Ředitel Uberu Tomáš Peťovský: Brno je pro Uber ideální město. Brňané si aplikaci oblíbí

Uber je v Brně jen něco málo přes týden, rozruch kolem jeho spuštění však nastal obrovský. O tom, proč se společnost vůbec rozhodla vstoupit do Brna, jak vnímá dění po prvním týdnu či jaké jsou výhledy Uberu (nejen) v Brně jsme si popovídali s generálním ředitelem Tomášem Peťovským.


Proč právě Brno? Kromě faktu, že je druhým největším městem ČR, zaujalo vás něčím navíc?

Stoprocentně. Že je to metropole hraje sice svojí roli, ale proto, aby Uber expandoval do nějakého města, je pro něj důležitých několik faktorů. Svou roli hraje dopravní infrastruktura, pokrytí datovou sítí, technologická vyspělost města a jak jsou jeho obyvatelé zvyklí využívat moderní technologie - chytré telefony, využívání platebních karet apod.

Brno z tohoto vychází jako jasný kandidát, protože je otevřené novým technologiím. Jsou tu technologické inkubátory, jsou tu velmi úspěšné firmy, velké univerzity - plno mladých lidí, kteří jsou otevření novým technologiím. Zároveň má Brno ambice pracovat s konceptem Smart City, takže je vidět, že vedení města je technologicky orientované. Tyto všechny faktory vytváří takový balík, který nám říká, že je Brno vhodným kandidátem.

Navíc je tu jeden důležitý fakt. A to, že za posledních 90 dní jsme zaznamenali téměř 10 tisíc interakcí s aplikací Uber, aniž abychom tu vyvíjeli jakoukoliv marketingovou aktivitu.

Zmínil jste směřování brněnského magistrátu směrem ke Smart City, jaká byla vaše komunikace s magistrátem města Brna? S pražským jste totiž měli určité problémy..

My jsme brněnskému magistrátu oznámili náš zájem zprovoznit Uber v Brně. Do budoucna jsme připraveni a otevřeni na jakoukoliv debatu, ať už ohledně Smart Cities nebo z hlediska kooperace dopravy apod.

Uber i v jiných městech funguje na principu toho, že doplňujeme spíše osobní dopravu a zároveň působí jako další služba, která vytváří tu mozaiku městské mobility. Naší ambicí není nahradit městskou dopravu nebo taxi služby. Ze zkušeností z Čech i jiných měst jasně vidíme, že tyto služby jsou integrální součástí městské dopravy, dokážou fungovat společně a každá služba si najde svého zákazníka.

Vaše služby se z velké části překrývají se službami, které provozují taxi. Myslíte, že příchod Uberu bude znamenat konec taxikářů v Brně?

Uber je především technologická firma, která - jak už jsem řekl - nemá ambici nahrazovat městskou dopravu, taxi služby nebo jiné formy osobní dopravy po městě. Čísla ze zahraničí ukazují, že po vstupu Uberu na trh, nedochází k tomu, že by Uber začal dominovat na úkor jiných dopravních služeb. Naopak.

Například v Paříži jsme minulý rok zaznamenali, že po vstupu Uberu do města vzrostl celý trh - koláč osobní dopravy. A jen taxi servis tam celkově stoupl o 15%, čili Uber rozšiřuje celý trh.

Jak hodnotíte první týden Uberu v Brně z hlediska zájmu zákazníků?

Zaznamenali jsme velký zájem a získali velmi pozitivní zpětnou vazbu od cestujících, zejména mladých lidí, kteří taxi služby nevyužívají a naopak hledají moderní formy dopravy. To nás velmi těší.

Ani ne týden po vstupu Uberu do Brna tlačí taxikáři magistrát k zákazu vašich služeb. V jaké fázi je vaše jednání s magistrátem?

Po celém světě dostáváme kladné ohlasy na naši službu od cestujících. Brňané přijali příchod naší služby do města s nadšením a proto věříme, že Brno podpoří svobodný výběr lidí a rozvoj inovativních řešení ve městě.

Ozývají se komentáře, že došlo k potyčkám mezi taxikáři a řidiči Uberu. Víte o nějakých případech? Poskytujete vašim řidičům nějakou formu (například právní) ochrany?

Ano, zaznamenali. I když se jedná o ojedinělé případy, takové chování je samozřejmě naprosto neakceptovatelné. V těchto situacích jsme vždy na straně partnerských řidičů a poskytneme jim veškerou pomoc a podporu, kterou mohou potřebovat, včetně právní.

Nyní k praktickým otázkám, které zajímají každého, kdo nemá zkušenosti s vaší aplikací. Jak vlastně funguje cestování s Uberem? Krok po kroku.

V první řadě musíte mít smartphone, na něm si stáhne aplikaci Uber - je zdarma - a zaregistrujete se. Vložíte číslo platební karty a jste připraveni. Zadáte si cílovou destinaci, aplikace vám vypočítá odhadovanou cenu, takže máte cenu jízdy transparentní už před samotnou jízdou. Potvrdíte a systém vám najde nejbližšího partnerského řidiče. Ukáže vám čas dojezdu, jméno řidiče, fotku, spzku, typ auta a bodové hodnocení řidiče.

Po cestě můžete na GPS sledovat, jakou cestou vás veze, můžete pomocí aplikace sdílet svou trasu se svým blízkými. Dojedete do cílové stanice a můžete vystoupit. Řidič totiž ukončí jízdu a její cena se vám automaticky odečte z platební karty.

Jak moc se může lišit odhadovaná cena od té reálné, konečné?

Odhadovaná cena nastaví rozmezí, ve kterém se bude koncová cena pohybovat. V naprosté většině případů se pak cena jízdy v tomto rozmezí opravdu pohybuje. Podle GPS a reálného provozu ve městě aplikace vypočítá cestu a čas. Aby cena neseděla, musela by přesně ve chvíli, kdy zrovna sedíte v autě, nějaká nešťastná událost ochromit dopravu ve městě. To se však stává jen ve výjimečných případech.

Cena jízdy v Uberu se stanovuje pouze na základě ujetých kilometrů?

Cena se skládá ze tří dílčích částí. Nástupní sazba je 25 korun, kilometrová sazba - 9,90 za kilometr a minutová sazba - jak dlouho ta jízda trvá - se sazbou 3 koruny za kilometr.

K tomu nabízíme doplňkovou službu sdílení jízdného. Pokud pojedete večer z baru ve více lidech, můžete pomocí tlačítka v aplikacu rozdělit částku mezi všechny, kteří sedí v autě a mají registrovaný Uber.

Nabízí Uber možnost platit hotově?

Vnímáme silný zvyk Brňanů využívat platební kartu, ale zároveň jsme si vědomi, že někteří noví uživatelé nejsou zvyklí či nemají důvěru v tento typ platby. Proto jsme zavedli jako doplňkovou službu platbu v hotovosti.

Z našich zkušeností však vidíme, že uživatelé, kteří začínají na platbách v hotovosti, ve většině případů po pár jízdách získají důvěru v náš systém a přejdou na tu pohodovější cestu - platbu kartou.

Je nějak omezena maximální vzdálenost, kam člověk může cestovat s Uberem?

Omezená není. Sem tam se stává, že si člověk vezme Uber z Prahy do Karlových Varů nebo Brna. Ta cena se pak rozpočítá, aby byla zajímavá jak pro cestujícího, tak pro řidiče, který se musí vracet zpátky domů sám. Ekonomicky musí mít cena smysl pro obě strany. A nebo může řidič z Prahy zůstat a jezdit po Brně.

Co člověk musí splňovat proto, aby se mohl stát řidičem Uberu?

Naši řidiči musí splňovat několik přísných kritérií: věk minimálně 21 let, čistý rejstřík trestů, výpis z karty řidiče, kde nesmí mít víc jak šest bodů a žádný závažný přestupek, musí dodat živnostenský list na silniční a motorovou dopravu, musí mít auto pojištěnou, platnou technickou a emisní kontrolu a auto nesmí být starší deseti let. Po splnění těchto kritérií absolvuje řidič ještě školení.

Partnerští řidiči jsou samostatné jednotky, nejsou zaměstnanci Uberu. My jim ale poskytujeme různé druhy podpory: právní podporu, daňového poradce nebo slevy do automyčky,  na obědová menu a podobně.

Je nějaký standard, pod který když řidič klesne, má v Uberu dveře zavřené?

Chceme, aby naše služba byla bezpečná a transparentní. Zákazník ví předem, kolik má platit a kdo pro něj přijede. Pokud partnerský řidič klesne pod čtyři a půl hvězdičky, je deaktivovaný z platformy.

Pokud vidíme u nějakého řidiče sestupnou tendenci v hodnocení, pomůžeme mu. Konzultujeme s ním, co by mohlo být špatně. Zdali je to jeho jízdou, čistotou auta nebo nedostatkem doplňkových služeb: voda, bonbóny, wifi. Snažíme se najít způsob, jak udělat servis co nejlepším.

Bonbóny, wifi, voda? To jsou invence jednotlivých řidičů nebo je člověk může čekat u každého řidiče?

Vody a bonbóny čas od času poskytujeme řidičům my, ale například wifi si řeší sami. Řidiči svá hodnocení dost často berou prestižně, chtějí mít, co nejlepší hodnocení, soutěží - naplňuje je to.

V Brně je spousta studentů. A mezi nimi spousta Slováků. Může se stát partnerským řidičem občan jiného státu?

Může. Krom toho, že musí mít splnit  už všechna už zmíněná kritéria, musí také doložit doklad o trvalém pobytu v České republice. Pak se může stát partnerským řidičem.

Uber nabízí ve světě několik stupňů standardu přepravy. UberPOP, který jste rozjeli v Brně, je pouze základní - nejlevnější variantou. Plánujete rozšíření na další stupně?

UberPOP je klasický nízkonákladový masový produkt a chceme, aby si ho maximum Brňanů zkusilo a zvyklo si tak na to, jak Uber funguje. Pokud si na něj Brňané zvyknou - a my pevně věříme, že zvyknou - tak budeme přemýšlet o rozšíření na například UberSELECT, který je už v Praze.

Ještě před tím je však naším cílem především snížení dojezdového času, tzn. Času od zadání trasy a potvrzení cesty do reálného příjezdu řidiče. Je to totiž výhodné pro obě strany - zákazník nemusí dlouho čekat a řidič zase eliminuje “prázdné” kilometry, jelikož vozí zákazníky z blízkého okolí.

To znamená mít co největší síť právě aktivních řidičů?

Není správné stanovovat si nějaký ideální počet řidičů - že stovka je málo, tisícovka ideál. Jde o to mít takový počet partnerských řidičů, kteří dokáže uspokojit potřeby obyvatel města a udrží dojezdový čas velmi krátký. V Praze máme momentálně zhruba tisícovku aktivních partnerských řidičů, kteří vykonali v posledním měsíci alespoň čtyři jízdy. Dojezdový čas v Praze je nyní pět minut. A to je ten stav, který bychom chtěli - z hlediska dojezdového času - dosáhnout i v Brně.

Pracovní doba řidičů je pevně daná?

Partnerští řidiči nejsou zaměstnanci Uberu, jsou to nezávislí podnikatelé a je jen na nich, jak aplikaci využívají - jestli si ji zapnou jednou, dvakrát denně, jednou týdne nebo jednou měsíčně.  

Co Uber a zelené energie? Plánujete podporovat například elektromobily?

Služba, která na toto reaguje, je Uber Green. Já osobně jsem velký fanoušek této služby a zelené energie obecně. Spojit městskou mobilitu spolu se “zelenými autami” je podle mě super. V tuto chvíli vám sice zatím neřeknu žádný přesný termín, kdy Uber Green rozjedeme, ale je to určitě směr, kterým se budeme chtít vydat.

Městská mobilita by měla být různorodá: můžete jezdit MHD, vlastním autem, spolujízdou, na kole. A pokud budou tyto energie navíc čisté a vy dostanete více lidí do menšího počtu aut, bude méně dopravních zácp, méně emisí a čistější město. To si myslím, že je ta cesta.

Uber funguje na principu sdílené ekonomiky, jaký je váš vztah, obecně, k fenoménu sdílené ekonomiky?

Sdílená ekonomika je fenomén, který tu je a budeme s ním muset všichni pracovat. Mluvíme -li o sdílené ekonomice z hlediska osobní přepravy, můžeme na to pohlížet ze čtyřech rovin. Za prvé: vlastnění automobilu, respektive jeho využívání, není efektivní. Statistiky tvrdí, že až 96 % času auto stojí, je nepoužívané. A to si lidé začínají uvědomovat. Za druhé: lidé už nyní často zvažují, zdali je lepší vlastnit auto nebo ho jen moci využívat a mít z něj benefity.  Za třetí: lidé objevují flexibilní možnosti. Partnerští řidiči Uberu, krom toho, že si chtějí přivydělat, chtějí být i svými pány. Sami si určují, kdy budou pracovat a kdy ne.

A v poslední řadě, sdílená ekonomika tu fungovala i v minulosti. Lidé si navzájem půjčovali věci, sdíleli majetek apod. Co sdílenou ekonomiku posunulo na úplně jinou úroveň, je tato věc (zaklepe na  smartphone, jež leží před námi). Technologie. Jednoduchost, jeden klik. To dělá sdílenou ekonomiku skutečným fenoménem.

Věříte tomu, že si Brňané na Uber zvyknou?

Já osobně tomu věřím pevně. Ostatně, jinak bychom tu ani nebyli (smích).

Máme k tomu samozřejmě i podpůrná čísla. Ptali jsme se Brňanů, jak vnímají Uber. Zhruba třetina Brňanů o Uberu již v minulosti slyšela. Z nich by drtivá většina - 79 % - chtěla Uber do Brna a necelých 40 % z nich by zvážilo zapojit se do Uberu jako partnerští řidiči a vydělat si extra peníze.

A navíc: Brno je město plné studentů. Uber nejvíce používají mladí lidé, kteří jsou zvyklí na nové technologie. Pro mladé lidi, kteří používají denně chytré telefony, je Uber velmi pohodlný. A to i pouze jako doplněk městské dopravy.

Říkáte, že Uber je z technologických důvodů nejatraktivnější pro mladé lidi. Co třeba starší lidé, pro které je cestování MHD náročné? Je pro ně taktéž náročné učit se novým technologiím. Přemýšlíte o tom, jak jít těmto zákazníkům naproti?

Je to zajímavá myšlenka. Zvažujeme spolupráci s organizacemi či firmami, jak bychom mohli edukovat seniory, jak využívat moderní technologie a jak si zjednodušit život. Za dva kliky si totiž mohou objednat odvoz od dveří ke dveřím k doktorovi, do potravin, kamkoliv. Ano, je to jedna z možností, nad kterou uvažujeme.

U partnerských řidičů už jsme například rozšířili možnosti i pro tělesně hendikepované. Partnerskými řidiči mohou být lidé na vozíku. Pak je tu Projekt Beethoven. Ten zase dává šanci neslyšícím: v aplikaci vidíte “Řidič je neslyšící, prosím nemluvte s ním”, aby lidé nebyli zaskočeni, že řidič nereaguje. Pro ně to totiž může být jednou z mála možností, jak si přivydělat.

A to jsou podle mě pěkné ukázky toho, že různé skupiny obyvatel, než jen mladí lidé, mají díky Uberu možnost zpříjemnit si život.


Martin Šeda

Štítky Brno, Uber, ekonomika, Praha, magistrát, technologie, Česko, Ludwig van Beethoven, Paříž

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Ředitel Uberu Tomáš Peťovský: Brno je pro Uber ideální město. Brňané si aplikaci oblíbí  |  Doprava  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.