Vlaky mezi Brnem a Prahou jsou čím dál vytíženější, zvolna roste počet cestujících i autobusům RegioJetu. Lidé podle dopravců volí pohodlnější dopravu kvůli průběžně rozkopané dálnici D1, kde se aktuálně opravuje šest úseků. Na každém z nich se zdrží několik minut, při dopravní nehodě jsou to pak často desítky minut.
Dálnice se začala modernizovat před třemi lety. Obava autobusového dopravce RegioJet Radima Jančury, že budou ubývat cestující, se však nenaplnila. "Ročně přepravíme zhruba 1,1 milionu cestujících, loňský nárůst činil 1,5 procenta. Obsazenost je standardně velmi vysoká a k popularitě linky přispívá i to, že jsou na ní provozovány nejmodernější autobusy, které máme, s individuální palubní zábavou," uvedl mluvčí Aleš Ondrůj.
RegioJet navíc za zpoždění vrací jízdné. Když přesáhne půl hodiny, dostane cestující zpět čtvrtinu, když je více než hodinu, dostane zpět celé jízdné. "Autobus však uvízne v zácpě málokdy i díky dispečerskému systému. Máme lidi, kteří zodpovídají pouze za tuto linku, proto se nám daří zpoždění minimalizovat," doplnil Ondrůj.
Jízdní doba autobusů na 200 kilometrů dlouhé trase je 2,5 hodiny. Od letoška jezdí stejnou dobu i vlaky, přestože jejich trasa je o 50 kilometrů delší.
Vlaky zaznamenávají mnohem rychlejší růst zájmu. Rychlost s autobusovou dopravou vyrovnaly a během posledních let se na trati objevily komfortní soupravy. Jednou za dvě hodiny České dráhy nasazují railjety, tedy nejmodernější vlaky ve střední Evropě, a jednou za dvě hodiny jsou na vlacích EuroCity a InterCity nové či modernizované vozy. Ráno z Brna a odpoledne z Prahy jedou expresní vlaky v půlhodinovém intervalu.
Čísla pro jednotlivé tratě dopravci neuvádějí, avšak ministerstvo dopravy má statistiku, která ukazuje počty cestujících z Prahy do jednotlivých krajů. Nejde primárně o dopravu mezi Prahou a Brnem, nárůst počtu cestujících je však zřejmý. Zatímco v roce 2011 to bylo 241.000, loni už 547.000. "Počty cestujících rostou o desítky procent ročně," řekla mluvčí ČD Monika Bezuchová. Spoje, které jezdí v nejvytíženějších dnech a časech, bývají plné tak, že lidé bez místenky si často nemají kam sednout. A to i přesto, že railjety nabízejí 400 míst a EuroCity až 500 míst. "Letos narostl počet cestujících s místenkou o desetinu a tvoří zhruba třetinu," doplnila Bezuchová.
Ceny se již několik let drží na stabilní úrovni. Držitelé In Karty mohou jezdit vlakem od 159 korun, bez ní od 199 korun. Autobusy Radima Jančury jezdí za 210 korun, držitelé kreditu mají jízdenku za 165 korun.
Právě Jančura chce být konkurencí od prosince i na dráze mezi Brnem a Prahou, chce provozovat tři páry vlaků. Správa železniční dopravní cesty zatím o přidělení kapacity nerozhodla.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.