Po Brně budou nově jezdit méně „skřípající“ tramvaje. Snížit nepříjemný hluk v obloucích má nová metoda mazání okolků. (Okolek = část tramvajového kola, která je ve žlábku kolejnice.)
"Za normálních okolností se okolek koleje nemá dotýkat, ale při jízdě v oblouku vzniká kontakt, který je akusticky velmi nepříjemný. Navíc samozřejmě dochází k opotřebení okolku a boční hrany kolejnice,“ popsal vedoucí technického odboru DPMB Zdeněk Jarolín.
Nová metoda mazání okolků funguje pomocí GPS. V palubním počítači vozu jsou zadány souřadnice problematických oblouků. Řídící informační systém (RIS) ve vozech na základě aktuální polohy vyhodnotí moment, kdy má být speciální ekologické mazivo naneseno. Díky tomu dochází ke snížení tření, opotřebení kol, kolejnic a také se eliminuje nepříjemný zvuk.
„DPMB se dlouhodobě snaží snižovat hluk způsobený vozy MHD. Pravidelně brousíme kolejnice nebo modernizujeme tramvajové tratě za pomoci antivibračních a protihlukových prvků. Všechny tyto kroky děláme pro větší komfort cestujících i obyvatel Brna, kteří žijí právě v blízkosti tramvajových tratí,“ podotkl generální ředitel DPMB Miloš Havránek. Mazacím zařízením jsou vybaveny tramvaje typu Škoda 13T a LTM (Anitra). V současné době má DPMB k dispozici 46 těchto tramvají. Do konce roku 2016 se číslo díky dodávce nových tramvají 13T vyšplhá na 66.
Snížit hluk a opotřebení kolejnic mají za úkol i stacionární kolejové mazníky, které se vkládají přímo do kolejové sítě. V současné době jich je nainstalováno 11 (včetně letošních 3 kusů za 1,2 milionu korun), například pod tramvajovou smyčkou na Mendlově náměstí nebo ve smyčce v Pisárkách. Kolejový mazník se skládá z čerpacího agregátu se zásobníkem maziva, elektro skříně s řídící a napájecí jednotkou a aplikační sady na kolejnici, která ekologické mazivo vstřikuje podle předem nastavených kritérií.
Tisková zpráva
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.