V Brně skončil po 12 letech neúspěšný pokus obnovovat vozový park tramvají prostřednictvím vlečných vozů. Dopravní podnik v letech 2004 až 2006 zařadil čtyři vlečné vozy, další už však nekoupil a minulý týden v pátek dojezdil poslední z nich.
Důvodem jsou vysoké náklady na provoz a vysoká poruchovost, řekla mluvčí podniku Barbora Lukšová. Nízkopodlažní vlečňáky od firmy Pragoimex, která dodává i jinak úspěšné tramvaje Vario, zatím zůstanou v Brně. Dva ve vozovně v Pisárkách a dva ve vozovně v Medlánkách. "Slouží jako odpočívárna pro pracovníky, kteří ve vozovně řadí tramvaje. A taky z nich je 'skládek' náhradních dílů. Začali jsme je vyřazovat, jak měly opotřebované komponenty," uvedla Lukšová.
Provoz vlečných vozů tohoto typu se ukázal jako slepá vývojová větev. Vedle Brna dodal Pragoimex dva vozy do Ostravy, kde jsou dosud v provozu. V Brně se spřahovaly za tramvaj T3 nebo za Vario, řadily se i do třívozových souprav na lince číslo jedna mezi dvě tramvaje Vario. Zatím není zřejmé, zda jeden kus zůstane zachovaný pro muzejní účely. "Jejich budoucnost je zatím neznámá, ale patrně zůstanou v Brně a prodávat se nebudou," doplnila
Lukšová.
Vlečné vozy byly obvyklé od začátků provozu koňské, parostrojní a posléze i elektrické tramvaje. Z provozu začaly mizet po druhé světové válce, když začaly jezdit moderní tramvaje typu T z Tatry Smíchov. Staré dvounápravovové tramvaje s vlečnými vozy definitivně skončily v Brně provoz v roce 1974.
Zdroj: ČTK
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.