Pátek, 25. července 2025, 17:00
Jihomoravská metropole nechce vlastní metro, chce podzemní vlak. Ve prospěch kolejového spojení nejen jižní a severní části města rozhodli radní na základě analýzy. O variantě podzemního vlaku se přemýšleno už v minulosti, jezdil by od Chrlic až do Tišnova. Finální rozhodnutí by mohlo padnout už na podzim.
Pod jihomoravskou metropolí by v budoucnu mohl jezdit podzemní vlak. Radní o tom rozhodli na základě studie proveditelnosti, kterou zpracovávali odborníci v minulých letech. Především tedy hodnotili klady a zápory vlakového spojení, lehkého metra a tramvaje v několika trasách.
Dopravní řešení ve formě podzemního vlaku vítá i hejtmanství. Počítá také s novým hlavním nádražím, které se má přesunout o kilometr na jih. Podzemní stanice pak vyústí přímo k nadzemnímu kolejišti. Trať z Chrlic dále povede pod historickým centrem směrem na sever, kde se napojí na dnešní trať z Králova Pole do Tišnova.
O podobném scénáři se uvažovalo už před padesáti lety. Finální slovo však bude mít centrální komise ministerstva dopravy, rozhodne nejdříve na podzim. Vyjádří se také Správa železnic, Státní fond dopravní infrastruktury a ministerstvo dopravy.
Pro podzemní vlak, lehké metro i tramvaje zpracovali odborníci podrobnější technické řešení, přepravní prognózu, spočítali investiční náklady či ekonomické hodnocení formou analýzy nákladů a přínosů.
„Obecným přínosem všech variant je snížení intenzity cestujících v centrální části Brna. Vlaková varianta umožňuje dopravní obsluhu nejen Brna, ale i širší metropolitní oblasti. Varianta lehkého metra jako zcela segregovaného systému byla vyhodnocena jako ekonomicky neefektivní, naopak vlakové varianty zvýhodňuje zkrácení dojížďky do centra města bez nutnosti přestupu," uvedlo město na webu.
Přestože definitivní rozhodnutí padne ještě letos, samotná stavba je zatím v nedohlednu. Brno nejdříve potřebuje přestavět železniční uzel, který dle plánů stát vyjde na 70 miliard korun a začne nejdříve v letech 2028 až 2035.
Chceš nám něco sdělit?Napiš nám