FOTO: Autobusy v Brně jezdí už 95 let. Mívaly dřevěnou karoserii a benzínový motor

Autoři | Foto DPMB

Přesně před 95 lety vyjely do ulic jihomoravské metropole první městské autobusy. Flotila, kterou tvořilo celkem čtrnáct vozů, kotvila ve vozovně na Grmelově ulici. Tehdejší vozy měly benzínový motor, dřevěnou oplechovanou karoserii a zvládly přepravit dvaatřicet cestujících.

Historie městské autobusové dopravy se v Brně píše od roku 1929. Město se tehdy rozhodlo, že tramvajovou síť doplní o nový druh přepravy. Autobusy tak začaly jezdit převážně do míst, kde nebylo efektivní budovat koleje.

„Vznikla vozovna na Grmelově ulici a první flotilu tvořilo 14 vozů, sedm Škoda 505 NR a sedm Fram E 18. Měly benzínový motor, dřevěnou oplechovanou karoserii a kapacitu 32 cestujících," popsala mluvčí brněnského dopravního podniku Hana Tomaštíková.

Letos slaví autobusová doprava v Brně už 95 let. První linka A byla uvedena do provozu 2. května 1930 a spojovala tehdejší Lažanské náměstí (dnešní Moravské, pozn. redakce) s Černými Poli. Během téhož roku přibyly také další trasy, například linky C do Tuřan, D do Komína a Bystrce nebo E do Maloměřic a Obřan. Do roku 1939 už autobusy s dřevěnou karoserií obsluhovaly deset linek.

Ačkoli autobusy zpočátku čelily nižší vytíženosti a finančním problémům, jejich význam v systému MHD postupně rostl. Dnes tvoří jednu ze tří hlavních složek městské doprav, a to společně s tramvajemi a trolejbusy, potvrdila Tomaštíková

„Za uplynulých 95 let prošla autobusová doprava v Brně neuvěřitelnou proměnou. Zatímco původní autobusy měly dřevěné karoserie a benzínové motory, dnes jsou standardem nízkopodlažní klimatizované vozy vybavené USB nabíječkami, Wi-Fi a ekologickým pohonem. Autobusy jsou pro nás stejně jako dříve klíčové kvůli své flexibilitě – obsluhují i lokality, kam není možné vést tramvaj či trolejbus,“ dodal k tématu Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.

Po metropoli v současné době jezdí téměř 330 autobusů. Víc jak polovina z nich přitom využívá ekologický pohon na stlačený zemní plyn. Nejvýznamnější historická vozidla dopravní podnik podle Tomaštíkové renovuje a zachovává ve své sbírce retro vozidel. Její součástí jsou například autobusy Karosa ŠM11, Škoda 706 RTO nebo Ikarus.

Hodnocení článku je 26 %. Ohodnoť článek i Ty!

Chceš nám něco sdělit?Napiš nám

Napiš do redakce

Pošli nám tip na článek, reakci na daný článek nebo jakoukoliv zpětnou vazbu.

* Soubor není povinné přikládat.
Napište první písmeno abecedy.

Štítky Brno, doprava, MHD, autobus, výročí

Komentáře

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.