Tisíce hodin v dílně za sebou mají mechanici v jihomoravské metropoli. Nový život vdechli starému trolejbusu 9Tr, jenž dopravní podnik přivezl z východní Evropy, a zachránil ho tak před sešrotováním. Po Brně se retro vůz proháněl před čtyřiceti lety, poté brázdil ulice v ukrajinském městě Rovno. Úpravy dopravce dokončí na jaře a vůz pak zařadí do retro sbírky.
Těžkou dřinu za sebou mají pracovníci Dopravního podniku města Brna, kteří opravují historický trolejbus. Pod jejich rukama se vůz pomalu přibližuje své původní podobě. Po Brně se retro vůz proháněl před čtyřiceti lety, poté brázdil ulice v ukrajinském městě Rovno. V roce 2019 se dopravci podařilo trolejbus zachránit před sešrotováním a dopravit zpět do jihomoravské metropole.
„Renovace trolejbusu 9Tr patří k těm nejnáročnějším, které jsme při rozšiřování sbírky retro vozů zažili. Krok po kroku se však přibližujeme k cíli a věříme, že vůz na jaře představíme veřejnosti v takové formě, jako měl v 80. a 90. letech minulého století, když jezdil v Brně,“ sdělil generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
Úterý, 6. srpna 2024, 13:00
Trolejbus 9Tr, který zaměstnanci brněnského dopravního podniku renovují do své retro sbírky, míří do lakovny. Vůz z roku 1980 zde získá svou původní červeno-krémovou barvu. Pak se vrátí do komínských dílen, kde budou náročné opravy pokračovat. S...
V létě trolejbus získal zpět svůj typický červeno-smetanový lak, nyní se práce přesunuly do interiéru vozu. Tam je ale práce ještě náročnější. K vozu tým nemá ani technické výkresy, proto u některých součástek musí jen odhadovat, jak by měly vypadat.
Pracovníci dílen v komínské vozovně se nyní věnují instalaci obložení stropu, bočnic, plechů topení, přechodů mezi podlahou a stěnami. „Vzhledem ke stáří vozu není možné pro komponenty zajít do skladu nebo je jednoduše objednat. Jednotlivé součástky musíme složitě shánět nebo vyrábět sami na míru. Tím je renovace vozu časově velmi náročná,“ vysvětlil v tiskové zprávě technicko-provozní ředitel DPMB Vítězslav Žůrek.
Tým teď čeká ještě roztahování a zapojování kabeláže ve vozu i pod vozem a v kabině řidiče. Na závěr renovace pak přijde na řadu montáž sedadel, oken a přídržných tyčí. Kompletní oprava by měla být hotová na jaře tohoto roku. Pak trolejbus dopravce zařadí do své sbírky retro vozů.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.