Počasí dnes11 °C, zítra13 °C
Sobota 5. října 2024  |  Svátek má Eliška
Bez reklam

Navzdory rekordnímu zájmu v Brně zbývá jediný větší poskytovatel sdílených aut, ostatní se z města stáhli

V Brně zbyl jediný větší poskytovatel sdílených aut, společnost Autonapůl. Vedle něj už působí pouze poměrně nová a menší firma Brněnská Šárka. I díky tomu letos poptávka po službách Autonapůl překonala dosud nejsilnější rok 2019. Ředitel družstva Autonapůl Michal Šimoník řekl, že vnímá oživení poptávky a do budoucna je mírným optimistou.

V Brně koncem loňského roku skončila společnost Ajo, nedlouho předtím se z Brna stáhl i poskytovatel Anytime a nyní ukončila svoje služby společnost Car4Way, která dále působí v Praze.

I kvůli tomu se Autonapůl snaží zvětšit brněnskou flotilu, protože léto je sezonou největšího zájmu. „Celkově máme ve městech Česka zhruba 100 aut. V Brně, kde jsme také začínali, jsme dlouhodobě nejsilnější, aktuálně tu máme 45 aut a operativně můžeme ještě přesouvat auta z jiných měst, kdyby byla méně vytížená a v Brně po nich byla poptávka. Službu chceme v Brně dále rozvíjet i díky podpoře carsharingu v parkovací politice města. Díky tomu je služba pro uživatele velmi atraktivní," řekl Šimoník. Zároveň se družstvo snaží, aby nabídlo služby všem, kterých se dotklo stažení Car4Way z města.

Autonapůl letos rostlo celorepublikově, v Brně však nejrychleji. Auta provozovaná v Brně ujela za leden až květen o 18 procent více kilometrů než v roce 2019 a počet aktivních uživatelů vzrostl o 43 procent. Kromě přesunu poptávky od končící konkurence Šimoník připisuje růst poptávky celkové společenské situaci. „Buď je to ekonomické oživení nebo alespoň ekonomický optimismus. Lidé přestali tolik šetřit. A u carsharingu je velice jednoduché ušetřit. Lidé se buď cest zcela vzdávali nebo je zkracovali," řekl Šimoník.

Carsharingové služby jsou čím dál populárnější především u mladší a střední generace. Pomocí aplikace si lze auto zarezervovat a uživatel ho najde ve vymezené zóně, která zaujímá vždy určitou část města. I přes postupný rozvoj elektromobility zůstávají stále nejpočetnější auta na benzin. Ze stovky aut má Autonapůl pouze pět elektrických, část je také hybridních, ovšem bez nutnosti dobíjet z externí nabíječky.

„Všechny pokusy o carsharing zajišťované pouze elektroauty skončily neúspěchem. Mají smysl pro omezený okruh lidí či firem, ale pro občasné uživatele spíše nikoliv," řekl Šimoník. Výzvou pro něj a jeho kolegy bylo při obnovování flotily i ukončení výroby modelu Škoda Fabia Combi, která byla oblíbeným autem v nižší kategorii. „Ještě letos jsme kupovali poslední kusy, které vyjely z továrny mezi posledními, a snažíme se testovat alternativy, které budou pro uživatele vhodné," uvedl Šimoník.

Hodnocení článku je 80 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Autonapůl

Štítky Brno, car sharing, automobilová doprava, auto, služby

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Petr Vlček

Doposud jsem používal Car4way, ale zatím tady nevidím srovnatelnou službu, kdy byste si mohli půjčit auto na jedné straně města a zaparkovat ho na druhé straně města. Prostě úroveň carsharingu tímhle v Brně dost utrpěla. Nejspíš to nebyl udržitelný byznys model, když to tu nikdo nechce provozovat.

Úterý, 16. července 2024, 11:28Odpovědět

Roland von Wagen

Ano, je o to tak rekordní zájem, že se většina provozovatelů stáhla. Orwell tomu říkal doublethink.

Pondělí, 8. července 2024, 10:27Odpovědět

Navzdory rekordnímu zájmu v Brně zbývá jediný větší poskytovatel sdílených aut, ostatní se z města stáhli  |  Doprava  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.