Nové hlavní nádraží v Brně má schválený záměr projektu. Informovala o tom Správa železnic v tiskové zprávě. Záměr projektu pro přestavbu železničního uzlu Brno schválila centrální komise Ministerstva dopravy. Stavba by měla proběhnout mezi lety 2028 a 2035. Přestavba uzlu bude stát zhruba 73 miliard korun, uvedl to generální ředitel státní Správy železnic Jiří Svoboda.
Podle mluvčí Správy železnic Nely Eberl Friebové jde o zcela zásadní milník v přípravě modernizace celého tamního uzlu a také výstavby nového brněnského hlavního nádraží.
„Přestavba železničního uzlu Brno je jedním z prioritních projektů nejen České republiky, ale i Evropské unie. Cílem projektu je celková modernizace dvoukolejné trati, která dnes slouží pro průjezd nákladních vlaků mimo brněnské hlavní nádraží. V místě současného dolního nádraží vznikne zcela nová centrální stanice. Realizace stavby zajistí dostatečnou kapacitu pro plánovaný rozsah osobní a nákladní železniční dopravy. Současně umožní zapojení vysokorychlostních tratí od Prahy a Břeclavi do nového osobního nádraží,“ popsala v tiskové zprávě Nela Eberl Friebová.
Nejvýznamnější částí celého projektu je návrh nového hlavního nádraží, vybudování zastávky Brno-Černovice a přestavba stanice Brno-Židenice s nástupišti přiblíženými k tramvajovým zastávkám v Bubeníčkově ulici.
„Schválení záměru projektu je důležitým milníkem i pro statutární město Brno. Vzájemná spolupráce se Správou železnic se nejvíce rozvíjí v oblasti nového hlavního nádraží, kde vznikne klíčový přestupní terminál mezi železniční a městskou hromadnou dopravou,“ uvedla mluvčí.
Nové nádraží bude podle Eberl Friebové významné i pro vysokorychlostní vlaky, protože ho obslouží soupravy spojující mimo jiné Prahu s Vídní i Ostravou. „Už v příštím roce plánuje Správa železnic zahájit první stavbu v brněnském uzlu, a to modernizaci traťového úseku Brno-Židenice – odbočka Brno-Černovice, která bude obsahovat výstavbu opěrných zdí s protihlukovými stěnami a přestavbu mostů v Jílkově a Filipínského ulici. Dále by měly začít práce na modernizaci stanice Brno-Židenice a úpravách nedaleké stanice Brno-Maloměřice, která řeší také přestavbu mostu přes Bubeníčkovu ulici,“ popsala mluvčí.
Příprava projektu navazuje na provedenou architektonickou soutěž a dopracovanou studii od nizozemského sdružení Benthem and Crouwel a West 8. „Po schválení záměru projektu bude následovat zadání zpracování projektové dokumentace, která také upřesní náklady na přeměnu celého železničního uzlu,“ uzavřela Nela Eberl Friebová.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
to se někomu líbí? mě tedy ne...proč nizozemec ne Čech, tady jsme přece v ČR, nebo už ne?