Počasí dnes24 °C, zítra28 °C
Pondělí 24. června 2024  |  Svátek má Jan
Bez reklam

Vlak, tramvaj nebo metro? Co bude jezdit brněnským podzemím radní mohou rozhodnout v červnu

Brněnští radní by měli patrně v červnu rozhodovat o tom, jaký dopravní prostředek by mohl v budoucnu jezdit brněnským podzemím, informovala mluvčí magistrátu Anna Dudková. V dubnu město dostalo oponentní posudek na hotovou studii proveditelnosti takzvaného severojižního kolejového diametru a její zpracovatel nyní připravuje jeho vypořádání.

Železnice, tramvaj nebo lehké metro

Definitivní rozhodnutí se stále odsouvá proti dříve avizovaným termínům. Naposledy loni před Vánoci ho radní Petr Kratochvíl (ODS) očekával letos v březnu. Kratochvíl však při březnové konferenci o budoucnosti brněnského železničního uzlu uvedl, že o stavbě podzemní dráhy bude možné uvažovat až po dostavbě nového nádraží, vysokorychlostních tratí a staveb, které jsou s tím spojené. Rozhodně tedy ne dříve než za deset let.

Zpracovatel studie má radním doporučit nejvhodnější variantu a rozhodne-li rada, mělo by podle Dudkové následovat projednání v Centrální komisi ministerstva dopravy. Ve hře jsou od začátku tři varianty, a to plnohodnotná železnice, tramvaj nebo lehké metro. Město se nejvíce kloní k železnici, protože v takovém případě by se jednalo o investici Správy železnic, řekl v prosinci Kratochvíl. Doplnil však, že daná varianta musí dávat dopravní a ekonomický smysl.

Severojižní spojení veřejnou dopravou Brnu dlouhodobě chybí

O podzemní dráze se v Brně uvažuje od 70. let minulého století, částečně je zanesena v územním plánu. Má propojit jih Brna s novým i současným nádraží, na sever má pokračovat zhruba pod ulicí Veveří ke křižovatce se Šumavskou ulicí. Pak by se stáčela na severovýchod a podle dřívějších úvah by se napojila na tišnovskou trať v Králově Poli či Řečkovicích.

Kapacitní severojižní spojení veřejnou dopravou Brnu dlouhodobě chybí a tramvajové linky v tomto směru, tedy 1 a 12, jsou ve špičkách pracovních dnů přetížené i přes to, že na nich jezdí v krátkém intervalu soupravy s nejvyšší kapacitou, jakou dokáže dopravní podnik zajistit. Více spojů už ve špičkách přes uzly neprojede. Komplikovaná je v tomto směru i individuální doprava. Odborníci ve studiích již dříve poukázali na to, že po odsunu nádraží na jih se situace ještě zhorší. V oblasti mezi hlavním a novým nádražím začnou postupně bydlet a pracovat tisíce dalších lidí díky plánované developerské výstavbě.

Hodnocení článku je 90 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto Michal Šťastný

Štítky MHD, stavby, tramvaj, vlak, železnice, metro, Brno

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Jan Kudera

Aréna Brno....7 miliard
Hlavní nádraží a okolí...50 miliard
Janáčkovo kulturní centrum...2,4 miliardy, od roku 2016 se tam nic neděje.
Na podzemní dráhu, ať už bude jakákoliv nebudou peníze ještě hodně dlouho.

Pátek, 17. května 2024, 17:04Odpovědět

Vlak, tramvaj nebo metro? Co bude jezdit brněnským podzemím radní mohou rozhodnout v červnu  |  Doprava  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.