Dopravní podnik na území jihomoravské metropole otestuje využití takzvaných parciálních trolejbusů na běžné lince bez trolejového vedení. Za tímto účelem budou dohromady sloučeny trolejbusová linka 30 a autobusová linka 43. Část trasy vozidlo ujede jako trolejbus s využitím trolejového vedení, poté troleje složí a pokračuje jako standardní autobus na ekologické baterie. S tímto dopravním uskupením se cestující seznámí už 27. dubna, žádnou výraznější změnu nicméně sami nepocítí.
Dopravní změna se prozatím dotkne zejména cestujících, kteří využívají spoje v královopolských oblastech Sadová či Slovanské náměstí. Snadno se odsud dostanou do Bystrce nebo třeba do Soběšic. „Frekvence spojů zůstane zachována. Projekt ale navíc přináší benefit, kdy obyvatelé oblasti Sadová budou mít možnost přepravy do centra městské části, tedy oblasti Slovanského náměstí, bez přestupu. Pohodlně tak mohou přestoupit na další linky městské hromadné dopravy, nakoupit nebo vyřídit své záležitosti na radnici," uvedla starostka městské části Brno-Královo Pole Andrea Pazderová (ODS).
Pro cestující by se s datem 27. dubna nemělo prakticky nic změnit. Mimo špičku mají obě současné linky stejný interval mezi spoji, který zůstane zachován i v budoucnu. Ve špičce má nyní linka 30 interval četnější než linka 43, do Soběšic tak bude zajíždět každý druhý spoj. Ostatní skončí v Králově Poli a pojedou zpět do Bystrce.
„V současné době provozujeme třicet parciálních trolejbusů, které jsme doposud využívali především při výlukách. Tento pilotní projekt nám ukáže, zda a za jakých podmínek můžeme vozy nasazovat na běžné linky. Vybraná trasa z Bystrce na Sadovou a do Soběšic je z hlediska poměru cesty na trakčním vedení a mimo něj ideální. Během cesty z Bystrce se baterie nabijí, od Semilassa pak vozy budou pokračovat po trase současné linky 43 a využívat elektrickou energii z baterií. Interní testy nám ukázaly, že i přes kopcovitý terén v této oblasti bude po cestě do Soběšic a zpět do Králova Pole kapacita baterií ještě na dvaceti procentech, což pro jízdu i s rezervou stačí. Po připojení na trakční vedení se pak baterie opět během cesty do Bystrce dobije na sto procent," popsal fungování technologie parciálních trolejbusů ředitel brněnského dopravního podniku Miloš Havránek.
Dopravní podnik plánuje v blízké budoucnosti parciální trolejbusy rozšířit i do dalších částí metropole. „Nabízí se oblast Slatiny, Černovické terasy a letiště, výhledově také linka 67. Spolu s vedením města Brna také nyní prověřujeme variantu rozdělení okružních linek 44 a 84, které by mohly být obsluhovány právě parciálními trolejbusy," doplnil Havránek.
V současné době dopravní podnik provozuje 30 parciálních trolejbusů. O dalších 20 trolejbusů typu 32TR by se podle mluvčí Hany Tomaštíkové měl vozový park podniku rozrůst na přelomu letošního a příštího roku.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.