Sdílená kola v Brně získávají na oblibě. Zatímco v roce 2022, kdy Brno spustilo pilotní projekt podpory tzv. bikesharingu, je lidé využili na 102 tisíc jízd, loni to bylo na 148 tisíc jízd. Nejsilnější byly červen a září. Říjen díky dobrému počasí překonal květen, který je obvykle měsícem s největší intenzitou cyklistické dopravy, vyplývá z údajů na městském webu data.brno.cz. Letos začnou sdílená kola ulicemi Brna jezdit od března.
První sdílená kola pod značkou Velonet se v Brně objevila v roce 2017. Časem se přidaly další dvě společnosti, Rekola a nextbike, které ve městě působí dosud. Město s nimi začalo spolupracovat na budování stojanů a odkládacích míst a od roku 2022 sdílená kola podporuje. Každý člověk je může dvakrát denně na 30 minut zdarma využít.
Po vyhodnocení pilotního projektu se Brno rozhodlo v podpoře bikesharingu pokračovat a loni uzavřelo smlouvy s poskytovateli až do roku 2026. Společnost Rekola působí především v centru a jeho širším okolí a nabízí 140 kol. Nextbike s 550 koly má stanoviště také u Brněnské přehrady nebo v okrajové městské části Slatina.
Loni sdílená kola zaznamenala 148 tisíc jízd s průměrnou délkou výpůjčky 15 minut. Lidé si je nejčastěji půjčovali ve středu. Sobota, neděle a pátek byly proti ostatním dnům slabší. Z dat vyplývá, že je lidé využívali při ranní špičce třeba na cestu do práce nebo školy a poté odpoledne. Na jednoho uživatele vychází v průměru deset jízd. Někteří však za sezonu zvládli i stovky. Nejaktivnější uživatel má více než 1300 půjčení.
Sdílené kolo průměrně přes den navštíví pět stanic. Z dat vyplývá, že nejsnáz najdou zájemci kolo na stanici od centra na jih. Nejvíce jich je především kolem hlavních cyklostezek, u hlavního nádraží nebo u velkých kancelářských center. Naopak severně od středu města, třeba v městské části Královo Pole, je šance na sehnání kola nižší.
U jednotlivých stanic lze také zjistit, jestli tam více jízd začíná nebo končí. Na základě toho mohou poskytovatelé optimalizovat zásobování stanic. Mnohem víc jízd začíná než končí třeba na náměstí Míru, což může být dáno polohou stanice na vrcholu kopce.
Při všech jízdách lidé ujeli 276 tisíc kilometrů, a to při průměrné délce dva kilometry na jednu jízdu. Provozovatelé ale evidují také několik jízd nad deset kilometrů. Nejdelší cesty vedly od nákupního centra Olympia k Brněnské přehradě. Dva uživatelé, kteří tuto trasu absolvovali, si udělali výlet přes město a kola měli půjčená přes dvě hodiny.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Kdyby k aplikaci nebylo nutné vložit platební kartu, tak super. Jakto že to v Praze jde a v Brně ne?