Kvůli současným silným mrazům je práce řady zaměstnanců brněnského dopravního podniku výrazně náročnější. Vozidla je nutné před ranním výjezdem z vozovny nastartovat o hodinu až dvě dříve, je potřeba projíždět tramvajové a trolejbusové tratě a nanášet na vedení nemrznoucí směs. Musí se rovněž intenzivněji kontrolovat tramvajové tratě a případné praskliny kolejnic způsobené mrazem bez odkladu opravovat, řekla mluvčí dopravního podniku Hana Tomaštíková.
Brzké ranní startování vozů je nutné nejen kvůli tomu, aby se na přijatelnou teplotu vytopil prostor pro cestující, což může trvat i hodinu. „Vyžadují to i provozní důvody. U autobusů je to kvůli bateriím a u tramvají kvůli správné funkci všech komponent. Například, aby se bez problémů otevíraly a zavíraly dveře," popsala Hana Tomaštíková. V nočních autobusech nechávají řidiči na konečné zapnutý motor, aby vozy zůstaly přiměřeně vytopené.
Při zvýšené vlhkosti vzduchu vyjíždí do ulic v noci také jedna tramvaj a dva trolejbusy, které mají speciální úpravu umožňující nanášení nemrznoucí směsi. Každý z vozů najezdí za noc okolo 100 kilometrů. Ráno také vyjíždí z vozovny v případě námrazy tramvaj se speciální lištou, s jejíž pomocí námrazu sráží. Obvykle jsou největší problémy na tratích okolo řek, například kolem Svratky z Pisárek k zoologické zahradě. Musí to stihnout tak, aby první tramvaje mohly už po 4:00 vyjet do ulic.
Při silných mrazech také mohou praskat koleje nebo se trhá trolejové vedení, protože se kovy při nízkých teplotách smršťují. „Zvýšili jsme proto kontroly stavu tramvajových tratí a v případě praskání kolejnic vyjíždíme k operativním opravám. Tyto problémy očekáváme i v následujících dnech, kdy by měly být teploty vyšší," řekla Tomaštíková. Dnes ještě žádnou prasklou kolej pracovníci opravovat nemuseli, ale v noci na dnešek se přetrhlo trolejové vedení v Křenové ulici bez vlivu na provoz. „Ráno jsme řešili stejný problém v Osové ulici. Přes rychlý zásah doprava 20 minut stála," řekla Tomaštíková.
Teploty klesající pod minus deset stupňů už nejsou v Brně v posledních letech úplně běžné. Vyskytují se, pokud vůbec, spíše ojediněle.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.