Modernizace dálnice D1, kterou stavaři dokončili před dvěma lety, přinesla obyvatelům moravské metropole úlevu od hluku. Zatímco před opravami se hlasitost aut pohybovala mezi 101 až 104 decibely, po ní výzkumníci naměřili 98 decibelů. Badatelé využili metodu, která měří hluk přímo u pneumatiky a je nezávislá na intenzitě okolní dopravy.
Silničáři před zahájením rekonstrukce dálnice počítali se snížením hluku alespoň o dva decibely. „Reálně došlo ke zlepšení minimálně o tři decibely a více. Snížení hlučnosti o tuto hodnotu představuje ekvivalent snížení intenzity provozu v daném místě na polovinu při zachování shodného poměru osobní a nákladní dopravy," uvedl Radek Kropelnický z Ředitelství silnic a dálnic.
Jedním z míst, kde je zlepšení nejpatrnější, je úsek mezi exitem 162 u Velké Bíteše a sjezdem 169 Devět křížů. Před rekonstrukcí tam hluk dosahoval až 104 decibelů, po modernizaci maximální hodnota klesla na 98,1 decibelu.
Při stavbě se používal beton i asfalt s nižší hlučností a nyní výzkumníci a silničáři sledují, jak se tyto povrchy osvědčí v provozu v porovnání s běžnými povrchy silnic. Před modernizací byly na dálnici také různé betonové a asfaltové povrchy, které byly po řadě let provozu ve velmi špatném až havarijním stavu. V některých místech také silničáři doplnili protihlukové stěny.
Hluk z dopravy patří k nejběžnějším zdrojům hluku, kterému je vystaveno v Česku značné množství lidí. Celodennímu obtěžování hlukem nad padesát pět decibelů je vystaveno přibližně dva a půl milionu obyvatel a hlukem nad padesát decibelů, který ruší spánek, téměř jeden a pů milionu obyvatel. Takové hladiny hluku mají při dlouhodobém působení nepříznivé dopady na lidské zdraví.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Bylo by hlavně fajn, kdyby byla D1 opravena. Máme po slavné rekonstrukci a všude se opravuje dál.