Příjemný chládek si v parných letních dnech užívají cestující ve vlacích na jižní Moravě, kde jezdí stále více spojů s klimatizací. Zásadní změnu přinesly nové soupravy Moravia, jež na nejdůležitějších linkách nahradily staré kusy. Podobné skóre má i brněnský městský dopravce.
Nepříjemná vedra, která v létě sužují lidi v Česku, tolik netrápí jihomoravské turisty a železničáře. Do práce či na výlet se svezou 37 moderními klimatizovanými vlaky Moravia, jež na konci června vystřídaly staré vagóny. Na příjemnou teplotu je vychlazená také většina regionálních autobusů.
„Jsou to prakticky všechny vlaky na nejdůležitějších linkách S2 a S3, ale i na lince S51 mezi Šakvicemi a Břeclaví a částečně i na S9 mezi Břeclaví a Hodonínem,“ informoval mluvčí společnosti Kordis JMK Květoslav Havlík. Nepohodlnému transportu se tak vyhnou cestující na téměř všech spojích mezi Brnem a Břeclaví i mezi jihomoravskou metropolí a Kuřimí, Tišnovem, Křenovicemi horní nádraží, Blanskem a Letovicemi. Výjimkou jsou některé spešné vlaky.
Vedení kraje požaduje chlazení vzduchu i u nově pořizovaných autobusů. „V současné době je v létě vychlazeno až 75 procent regionálních linek. Jen v loňském roce jsme takových vozidel do provozu zařadili 219 a za letošní první pololetí dalších 61 kusů. S obnovou vozového parku počet klimatizovaných autobusů dále poroste,“ dodal Havlík.
Na vysoké teploty reaguje také městský dopravce v Brně. Od roku 2019 počet klimatizovaných dopravních prostředků téměř zdvojnásobil. Nejvyšší podíl drží linky autobusů, které jsou zařízením vybaveny z více než dvou třetin.
„Nyní se pohybujeme okolo 42 procent vozů veřejné dopravy. Do deseti let bychom chtěli mít klimatizaci všude,“ uvedla pro Drbnu mluvčí Dopravního podniku města Brna Barbora Doležalová.
První pokusy o instalaci klimatizace do vozů Brno zažilo v roce 2013, kdy pracovníci podniku nainstalovali klimatizační jednotky do jednoho autobusu. Do první velké dodávky takto vybavených dopravních prostředků to pak trvalo další čtyři roky. První klimatizovanou flotilou bylo 23 kusů kloubových autobusů Urbanway v roce 2017.
Vlaky Moravia v omezeném množství křižují jihomoravské linky od září. Kraj moderní flotilu o 37 elektrických bezbariérových soupravách za 6,5 miliardy korun pořídil zejména právě kvůli většímu pohodlí pro cestující. Díky rychlejšímu rozjezdu i brzdění se zkrátila jízdní doba a s tím se změnily i vlakové řády. Nová generace se měla po kolejích původně projet už na konci loňského roku. Plány ale nejdřív překazila koronavirová pandemie, následně se tato velká zakázka zpozdila kvůli válce na Ukrajině.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Díky za KLIMU, ale někteří by mohli používat DEDORANTY POD PAŽE - je to někdy puch. jako ve chlívě, když na Vás vystrčí chlap a mnohdy i žena svůj smradlavej podpažní drn a visí nad Váma v MHD. FUJKY FUJK FUJKY!!!