Počasí dnes22 °C, zítra25 °C
Neděle 28. dubna 2024  |  Svátek má Vlastislav
Bez reklam

V Brně nechtějí nehody vlaků. Vyvíjí krabičku, která srážkám zabrání

Brněnská firma ve spolupráci s Evropskou kosmickou agenturou vyvíjí zabezpečovací technologii, která sleduje nepřetržitě polohu vlaku s přesností na centimetry a hlásí ji strojům v jeho okolí. V případě hrozící srážky by dokázala nezávisle na strojvůdci vlak i zastavit. Systém využívá dostupných technologií, které by mohly za minimální náklady zvýšit bezpečnost hlavně na tratích, kam se drahé přístroje ETCS nedostanou.

Tratě i vlaky se nyní v Evropě vybavují technologií ETCS, která je 25 let stará. Na jednu lokomotivu stojí 15 milionů korun. V Česku by tak její zavedení, které má trvat desítky let, mělo přijít na 75 miliard korun včetně infrastruktury. Přitom technologie s využitím družicových signálů umožňují sledovat vlak s obrovskou přesností. „Například Švýcaři, kteří stáli v 80. letech u zrodu ETCS, už do současné ETCS neinvestují. Je to paralela souboje mýtných bran a satelitního mýta. V současné době už to pro silniční dopravu není téma stejně jako pro letectví, v němž se satelitní technologie běžně uplatňují. Železnice na tyto inovace stále čeká,"  uvedl obchodní ředitel společnosti Betrian Petr Sec

Systém, který vyvíjí Betrian, se vyrovná i s výpadky, například v tunelu či členitém terénu. Krabičkami, jak vývojáři říkají nevelkému zařízení pro určení přesné polohy, už jsou vybaveny lokomotivy ČD Cargo a firma stále vylepšuje jejich vlastnosti. Provoz je úspěšný i na moderních lokomotivách Vectron, jejichž povrch mobilní signál téměř nepropouští. „Součástí je zesilovač a anténa, které umožňují příjem a vyslání signálů i přes odstíněnou lokomotivní skříň," řekl.

Dva strojvůdci, kteří jsou vybavení krabičkou a aplikací v tabletu, tak uvidí, že jedou proti sobě. „Software to umí, a pokud by rovnou nezabránil srážce, určitě zmírní následky nevyhnutelných nehod tím, že se strojvůdci dozvědí o protijedoucím vlaku a hrozící kolizi s předstihem. Takové sekundární zabezpečení by řešilo situaci nejprve na jednokolejných tratích," vysvětlil.

Všichni strojvůdci ČD Cargo přes dva roky využívají na svých tabletech aplikaci NavTrain vyvinutou firmou Betrian, do které si mohou nahrávat aktuální data o trati včetně mimořádností, které jim Správa železnic (SŽ) ve stanicích dává vytištěné na papíře. Od loňska v EU platí European Data Act (zákon o přístupnosti k datům), podle kterého se mají taková data sdílet. „Kdyby SŽ data poskytla, mohli by mít strojvůdci všechno v online elektronické podobně a jízda by byla bezpečnější," dodal.

Aplikaci používají i strojvůdci dalších dopravců, nejnověji se připojil Metrans Rail. Postupně se přizpůsobila tomu, aby s ní mohli jezdit strojvůdci i v osobní dopravě u ČD, což bylo původním záměrem, proč NavTrain vznikal. Národní dopravce však výběrové řízení na aplikaci před rokem zrušil. „Na základě získaných informací z tendru a následných konzultací si prý chce podobný software vyvinout interně. Vývoj jde dál a věříme, že jednoho dne svou pozici národní dopravce přehodnotí," poznamenal zakladatel společnosti Jan Lerche.

Betrian také ČD poskytl i vyvíjenou satelitní polohovou jednotku, která získala na evropském kolbišti inovací v roce 2022 druhou cenu, aby si ji porovnaly s konkurenčním systémem, který využívá technologie soukromé radiové sítě a komunikace na středních vlnách. „Ty už považujeme za nestandardní a neperspektivní. Jak porovnání dopadlo, nevíme, ale údajně chystají ČD další výběrové řízení, kterého se rádi zúčastníme," doplnil Sec.

Zmíněné technologie se vyvíjejí i v zahraničí, vždy ve spolupráci s místními dopravci. Podle Evropské komise budou součástí další verze normy ETCS. Tuzemský vývoj již podpořily vesmírné agentury EU. Pokud by se podle Sece přidal i národní dopravce, vznikla by významná reference perspektivní technologie se značkou Made in Czech, která by mohla posílit význam Česka na mezinárodním drážním trhu.

„K železnici jsme se dostali před pěti lety, když jsme spolupracovali na funkčním vzorku autonomního vlaku. Zaujalo nás to, hodně jsme nastudovali a najezdili. Snažíme se, aby díky moderním technologiím byla jízda energeticky šetrným vlakem opět levnější než neudržitelné létání po Evropě," dodal.

Hodnocení článku je 100 %. Ohodnoť článek i Ty!

Autoři | Foto České dráhy

Štítky ČR, železnice, komunikace, doprava, Brno, technologie, vlaky

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Ladislav Harvánek

Mnohem levnější by bylo investovat do lidské obsluhy. Naučit je, aby svoji práci vykonávali tak jak mají: svědomitě a odpovědně. Jsem 19 let v důchodu, ale předtím jsem 35 let byl výpravčí, zejména na hlavních tratích s vysokou intenzitou provozu. Zabezpečovací začízení 60. a 70. let nebylo kdovíjak spolehlivé, vyžadovalo si plné soustředění a odpovědnost pracovníků zajišťujících provoz. Nechci popírat, že k nehodám nedocházelo, ale ten, kdo dosloužil až do důchodu, tak pracoval bez nich.

Pondělí, 10. července 2023, 07:10Odpovědět

V Brně nechtějí nehody vlaků. Vyvíjí krabičku, která srážkám zabrání  |  Doprava  |  Zprávy  |  Brněnská Drbna - zprávy z Brna a Jihomoravského kraje

Můj profil Bez reklam

Přihlášení uživatele

Uložené články mohou používat pouze přihlášení uživatelé.

Přihlásit se pomocí GoogleZaložením účtu souhlasím s obchodními podmínkami, etickým
kodexem
a rozumím zpracování osobních údajů dle poučení.

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.