Už 12 elektrických vlaků z 37, které si objednal Jihomoravský kraj od Škody Transportation, je dokončených. Všechny další jsou rozpracované ve výrobních závodech v Plzni a v Ostravě. Zda se je podaří všechny dodat do konce roku, jak se obě strany dohodly ve smlouvě, není zatím jisté.
Kvůli pandemii covidu a jejího dopadu na chod průmyslu nyní kraj vede se Škodou jednání o aktualizaci harmonogramu dodávek. „Pandemie a s ní související opatření měly bohužel negativní dopad na uskutečnění našich zakázek. Byl například ovlivněn průběh technické a materiálové přípravy projektů, některých dodávek od subdodavatelů, zejména ze zahraničí, nebo se kvůli onemocnění pracovníků snížila použitelná kapacita ve výrobě, při zkoušení a homologaci. Aktuální situaci ovlivňuje také válka na Ukrajině, která má vliv na dostupnost některých surovin a materiálů. Celou dobu jsme se však snažili a nadále se snažíme o to, abychom tyto dopady minimalizovali," uvedl mluvčí Škoda Transportation Jan Švehla.
Za nové vlaky kraj zaplatí 6,7 miliardy korun, přičemž získal dotaci 5,5 miliardy korun. Z 37 bude 31 jednotek čtyřvozových s kapacitou 333 cestujících, zbylé dvouvozové budou mít kapacitu 146 lidí. Nahradí staré vlaky na tratích z Brna do Tišnova, Letovic, Křenovic a na břeclavské trati do Židlochovic a Hustopečí. Dosud zde České dráhy provozují buď jednotky z počátku 70. let minulého století nebo soupravy s lokomotivou a vagony vyrobenými v 80. letech v NDR.
Čtyři dokončené vlaky nyní absolvují typové zkoušky na zkušebním okruhu ve Velimi, další čtyři podstupují v továrně statické zkoušky. Zkoušky na okruhu mají být dokončené v létě a poté mají začít jezdit jednotky ve zkušebním provozu s cestujícími. „Souběžně se zkušebním provozem se bude schvalovat veškerá dokumentace potřebná pro schválení k pravidelnému provozu na spojích v Jihomoravském kraji,“ doplnil.
Jihomoravský kraj je jediný, který šel v předchozích letech cestou nákupu vlastních vlaků. Údržbu musí podle smlouvy zajistit výrobce. Provozovatelem budou příští rok ještě České dráhy. Kraj může využít opci, aby dopravce provozoval vlaky až do prosince 2025, nejpozději poté už budou jezdit dopravci podle nových smluv. Loni na podzim kraj vypsal tržní konzultace s dopravci, kteří by měli o provoz zájem, a podle mluvčí kraje Aleny Knotkové dosud neskončily.
Krajští zastupitelé mimo jiné také v závěru roku 2019 odhlasovali, že chtějí, aby v celé síti zajišťoval spoje jediný dopravce. Nejde však o nijak vymahatelné usnesení a podle informací ve věstníku z loňského podzimu se kraj rozdělení mezi více dopravců nebrání. Tržní konzultace totiž vypsal k více traťovým souborům.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.