pátek 23. července 2021 Libor

V brněnských vnitroblocích zaparkují jen místní

V téměř deseti brněnských vnitroblocích platí nová pravidla pro parkování, která mají místním rezidentům a tamějším podnikatelům usnadnit hledání místa. Vnitrobloky jakožto místní komunikace nespadají do systému rezidentního parkování. Přespolní tam proto s oblibou a zdarma nechávali odstavená auto.

Nejvíce zregulovaného území je v části Brno-střed, kde je celkem osm zapojených lokalit. Týká se to například objektů v ulicích Dřevařská–Bayerova, Grohova–Čápkova, Rybářská–Veletržní nebo Křídlovická–Nové sady. Další se nachází v ulici Pod Kaštany v části Žabovřesky. 

Podle radního pro oblast dopravy městské části Brno-střed Jana Mandáta (ODS) na problematiku, kdy lidé vjíždí do vnitrobloků, aby nemuseli platit za stání v modrých zónách, upozorňovali dlouhodobě místní i samotný úřad. A to i přes to, že do většiny vnitrobloků už dříve platil zákaz vjezdu.

Ve vnitroblocích, kde byli místní řadu let zvyklí parkovat a takřka vždy našli místo, se najednou začala ve velké míře objevovat cizí auta. A protože se na městskou část řada občanů s tímto problémem obracela, požádali jsme město Brno o řešení,“ sdělil Mandát.

Nová pravidla platí například ve vnitrobloku v Křídlovické ulici 

Ideálně dvě povolenky

Zájemci, kteří si chtějí vyřídit povolenku pro stání ve vnitrobloku, zaplatí za oprávnění ročně 200 korun. Získat jej lze získat přes osobní stránky uživatele jako rezidentní parkovaní nebo na kontaktním pracovišti magistrátu u autobusového nádraží Zvonařka. Povolenka se vztahuje na parkování ve vnitrobloku, neplatí ale pro stání v modrých zónách.

Je důležité rozlišit systém rezidentního parkování a omezení vjezdu například do centra nebo právě do vnitrobloku. Oprávnění ke vjezdu se nevylučuje s parkovacím oprávněním. Rezidenti, kterých se regulace vnitrobloku týká, mohou mít obě oprávnění nebo jen jedno z nich. Pokud by nevyužili možnost vjet do vnitrobloku, vjezdové oprávnění si vyřizovat nemusí,“ vysvětlil Pavel Pospíšek, pověřený vedoucí odboru dopravy Magistrátu města Brna. 

Vnitroblok v Křídlovické ulici nedaleko hokejové haly Rondo

Vyšlou do ulic hlídky

Pokud motoristé nebudou mít povolenku pro stání ve vnitroblocích, vystavují se riziku pokuty. Městská část pošle do terénu hlídky, které zkontrolují registrační značky v systému. V případě, že řidič stojí na místě bez povolení, přivolají strážníky, kteří mají rovněž přístup do systému. Kontroly všech vnitrobloků chce městská část uskutečňovat nejméně jednou denně. Vyjímku maji také vozidla pro zasobování, vyhrazeny jsou pro ně dopolední časy ve všední dny.

Podle mluvčí brněnských strážníků Markéty Skřivánkové se na neoprávněné parkování ve vjezdu pohlíží jako na přestupek, za nějž lze uložit sankci ve výši 2 tisíce korun. Zatím se pokuty udělovat nebudou. Provinilcům dají hlídky za stěrač letáček, který je upozorní na změnu pravidel. Teprve po necelém měsíci se přistoupí k ostrému režimu.

Aplikace, prostřednictvím níž se kontrolují vjezdy

Hodnocení článku je 60 %. Ohodnoť článek i Ty!

Foto Michal Šťastný

Štítky Parkování, Vnitrblok, Brno, Brno-střed, Strážníci

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Sony Zabrani

Navíc stávajícím obyvatelům a jejich dodavatelům či doručovatelům značně ztěžuje příjezd k domu, když původní rozsah omezení pro dopravní obsluhu je nahrazen rezidenty. Právo užívat veřejný pozemek u nemovitosti, kterou máte smluvně v užívání, je zásah nepřiměřený vůči právu magistrátu k oprávněným zájmům jako vlastníku. Původní vjezd dopravní obsluhy komunikaci nijak poškozoval, tudíž je otázkou, který oprávněný zájem (jako vlastníka komunikace, nikoliv jako politickou reprezentaci hledající hlasy místních voličů) se tu snaží magistrát hájit. Rozhodnutí nejvyššího správního soudu 3794/2018: Nepostačí pouhé tvrzení vlastníka účelové komunikace, že jsou jeho oprávněné zájmy veřejným přístupem na komunikaci poškozovány, ale takové tvrzení musí být řádně důkazně podloženo.

středa, 16. června 2021, 13:51

Sony Zabrani

Brno neumělo zajistit efektivní kontrolu původní místní úpravy (dopravní obsluhy) a místo posílení a zefektivnění kontroly se pouze snaží být "kreativní" a zavádí další "daň". Navíc protiprávně... Ombudsman již několikrát nalezl, že smí každý užívat pozemní komunikace bezplatně obvyklým způsobem... ...umožňuje omezení veřejného přístupu na účelovou komunikaci, nikoliv však zpoplatnění tohoto přístupu. Ústředním motivem [zákona o pozemních komunikacích] je totiž zabezpečení dopravní obslužnosti území pro veřejnost, a to na principu bezplatnosti. Tento princip je narušen jen tam, kde to zákon výslovně připouští (např. dálniční poplatek).
Jestliže tedy vlastník veřejně přístupné účelové komunikace, na niž je určitým způsobem omezen přístup, uděluje výjimky z tohoto omezení, nesmí udělování takových výjimek zpoplatňovat. Sp. zn.: 5076/2007/VOP/DS, https://eso.ochrance.cz/Nalezene/Edit/1654

středa, 16. června 2021, 13:43

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.