Vzácný přírůstek hlásí brněnský dopravní podnik, v jehož garážích nově parkuje retro autobus Karosa ŠM11. Vůz jezdil brněnskými ulicemi v šedesátých až osmdesátých letech minulého století. Navíc se jednalo o první model v Brně, jenž měl automatickou převodovku.
Novinka, která stála městského dopravce pět milionů korun, doplní jeho už tak širokou sbírku retro vozů. Historické dopravní prostředky pravidelně podnik ukazuje při akci Dopravní nostalgie, kde starou Karosu také poprvé uvidí veřejnost.
„Autobus jsme měli v plánu pořídit k loňskému 90. výročí autobusové dopravy v Brně, bohužel se celý nákup a opravy kvůli koronavirové pandemii zpozdil. Mezi roky 1965 a 1988 v Brně jezdilo téměř 500 autobusů tohoto typu, takže je mezi námi řada lidí, kteří je pamatují. Vůz je v perfektní kondici a těšíme se, až ho při letošní Dopravní nostalgii představíme veřejnosti,“ sdělil generální ředitel Dopravního podniku města Brna (DPMB) Miloš Havránek.
První dva autobusy z ověřovací série se v Brně objevily v roce 1965. V Karose ve Vysokém Mýtě se vyrobilo bezmála 10 tisíc kousků tohoto typu. V moravské metropoli vozilo cestující necelých pět set vozů. Nevýhodou autobusů byla jejich nízká životnost, i když poskytovaly vyšší komfort cestujícím i šoférům. Po zhruba šesti letech bylo vždy nutné vyměnit model za jiný nebo uskutečnit generální opravu.
Renovovaný autobus brněnský dopravce získal přes prostředníka ze Slovenska. V Brně vůz sice nejezdil, ale získal evidenční číslo 2740, které měl první autobus tohoto typu dodaný právě sem. Nyní sbírka DMPB čítá čtrnáct retrovozidel. Dopravce jej hodlá i půjčovat soukromým zájemcům.
„Dalším naším cílem bude získat autobus Ikarus, který je významným dopravním prostředkem brněnské minulosti, cestující zde vozil v letech 1980 až 2001,“ dodal Havránek.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.