Jezdci na kole získali v Brně novou cykloobousměrku, která kolařům umožňuje projet jednosměrnou ulici také v protisměru. Nově se upravilo značení v Gorkého ulici. Vyznačený úsek vede až k Úvozu. Policisté však apelují na bezpečnost.
Jezdci si nově zkracují cestu v Gorkého ulici, která před nedávnem podstoupila rekonstrukci, což cyklisté vítají. Proti vzniku tamější cykloobousměrky tentokrát neměla radnice ani policie námitky. Počítalo se s ní už při projektové dokumentaci.
V moravské metropoli je ohledně cykloubosměrek v poslední době velký povyk. V roce 2019 město po doporučení policie zrušilo značení v ulicích Rumiště, Radnická a na Mendlově náměstí. Policisté tehdy argumentovali bezpečností a jako příklad dávali situace, kdy řidič parkující v jednosměrkách vlevo při couvání do silnice nemůže cyklistu včas vidět, což zvyšuje riziko nehody. Cyklisté ale tvrdili, že právě zrušením cykloobousměrek se bezpečnost zhorší, protože kolaři musí kvůli chybějícímu značení jet dopravně vytíženými úseky.
Proti zrušení cyklistických pruhů se ovšem zvedla vlna nevole ze spolku Brno na kole i části veřejnosti. Celý spor nakonec skončil až u soudu, v němž loni uspěli kolaři a magistrát musel znovu upravit značení. Argumentace policie a radnice nebyla tehdy dostatečně podložená a díky tomu se podařilo zavést cyklozkratku v Gorkého ulici.
„Poté, co Brno prohrálo u soudu a muselo obnovit odstraněné cykloobousměrky, jsme iniciovali obnovení cykloobousměrky a jejího rozšíření při jednání s radním pro dopravu Petrem Kratochvílem. Nechtěli jsme se soudit a radnice také ne. U Gorkého se jednalo o identický případ jako u zbylých cyklobousměrek, takže bychom u soudu znovu uspěli,“ řekl Drbně Michal Šindelář, předseda spolku Brno na kole. Podle jeho odhadů zaplatil magistrát za náklady spojené se soudním procesem a obnovením značení nejméně půl milionu korun.
I když policisté vyjádřili souhlasné stanovisko s novým značením v Gorkého, zůstávají v případě cykloobousměrek obezřetní. Podle mluvčího jihomoravských policistů Davida Chaloupky by neměly vznikat za každou cenu, zvláště pak ne na úkor bezpečnosti.
„Na každém místě, kde se cyklista pohybuje, byť v souladu se stanovenými pravidly v protisměru, vzniká určité riziko. Ostatní účastníky může cyklista překvapit z míst, kde jej v běžné jednosměrce obvykle nečekají. Je tedy vždy velmi důležité individuální zhodnocení míry tohoto rizika,“ sdělil Chaloupka.
Podle policistů není jednoduché najít v tomto případě s cyklisty kompromis. „I přes to, že se silniční síť v Brně neustále rozšiřuje a vyvíjí, rozhodně tento rozvoj není tak rychlý, jako nárůst dopravy. V této situaci není jednoduché najít pro všechny ideální řešení – vzhledem k již stávající výstavbě není vždy dostatek prostoru. Hlavní prioritou tak pro nás zůstává bezpečnost,“ popsal postoj policie Chaloupka.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.