Letošní zima na jižní Moravě byla ve srovnání s loňskou z pohledu silničářů náročnější. V souvislosti s bohatou sněhovou nadílkou vyjížděly sypače Brněnských komunikací i Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje častěji. Vzrostla spotřeba posypového materiálu i náklady, které převýšily průměr. Problémem byla tvořící se ledovka, vyplývá z odpovědí zástupců obou společností.
Brněnské komunikace, které mají ve správě 450 kilometrů cest, dosud spotřebovaly 6500 tun, což je proti loňské zimě nárůst o 3000 tun. „Na zimní údržbu jsme stejně jako v minulých letech vyčlenili 52,5 milionu korun. Zatímco loni jsme vlivem úspor na posypovém materiálu a pohonných hmotách ušetřili tři miliony, letos se celkové náklady na zimní údržbu vyšplhaly již na 60,9 milionu,“ uvedl provozní ředitel městské firmy Jan Klištinec.
Specifikem letošní zimy jsou podle něj povětrnostní podmínky, kdy byly například začátkem února teploty vzduchu stabilně pod bodem mrazu a zároveň intenzivně padal mrznoucí déšť.
„Tvořila se ledovka, což způsobovalo nemalé komplikace a vyžadovalo od našich pracovníků nepřetržitý výjezd všech 21 posypových vozů 14 hodin v kuse. Při tomto výjezdu kvůli neustávajícím mrznoucím dešťovým srážkám posypové vozy prakticky neustále ošetřovaly jednotlivé úseky a po spotřebování materiálu se vracely do sídla provozního úseku jen pro doplnění případně k nezbytnému vystřídání posádek a následně ihned odjížděly na opětovný posyp,“ popsal Klištinec.
Dodal, že zbývající průběh zimy byl tradiční. Sypače vyjížděly nejvíce v noci a jako obvykle do nejvýše položených částí Brna, tedy do městských částí Kohoutovice, Lesná, Líšeň, Soběšice a Útěchov.
Krajští silničáři dosud spotřebovali 30.381 tun posypového materiálu, z čehož soli bylo 14.655 tun. „Pro porovnání v zimní sezoně 2019/2020 byla celková spotřeba posypového materiálu 19.403 tun a z toho sůl činila 8619 tun. Na vyhodnocení nákladů je ještě brzo, zatím jsou zhruba o 19,5 milionu korun vyšší než loni. Letošní zima byla náročnější, srážek bylo podstatně více a problémem byly také ranní namrzající mlhy a ledovka,“ řekl náměstek ředitele Správy a údržby silnic Jihomoravského kraje Milan Macháček.
Problematické úseky byly podle něj především ty, které je nutné udržovat interním posypem, jako jsou chráněné krajinné oblasti a ochranná pásma vodního zdroje. „Problém je i časté střídání chladných a teplých dní, kdy odtávající sníh začne opět namrzat a při následném oteplení vytváří ve vozovce výtluky, například silnice II/395 Zastávka se vlivem silného provozu a podmínek letošní zimy dostala do havarijního stavu, zde bude nutná souvislá oprava vozovky,“ dodal Macháček.
Do fungování obou společností se promítla i pandemie koronaviru. Kromě zavedení hygienických opatření se změnila i organizaci práce a zaměstnanci pracovali ve skupinách. Zástupci společností také vytvořili krizový plán pro případ zvýšeného počtu nemocných pracovníků. "K naplnění těchto krizových scénářů naštěstí nedošlo," poznamenal Klištinec.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.