Při jarní vlně pandemie dopravní podnik zcela stáhl své revizory z městské hromadné dopravy, aby se snížil počet kontaktů. Dnes je tomu ovšem jinak. I přesto, že je druhá vlna mnohem invazivnější než ta předešlá, kontroloři v rozdávání pokut pokračují. Kvůli koronaviru využívá MHD podstatně méně lidí. Dopravní podnik tím utrpěl ztrátu cca 130 miliónů Kč.
Koronavirová pandemie se na počtu cestujících odrazila zcela zásadně. V jarních měsících klesla obsazenost vozů na 30 procent běžného stavu. „Na začátku září jsme se dostali na cca 95 procent, ovšem druhá vlna a následná vládní opatření postupně vedla opět k úbytku cestujících. Na konci října naše služby využívalo 30-35 procent běžného počtu cestujících, noční spoje pouhých 20 procent. Nyní se situace začala opět zlepšovat a doufáme, že tento vývoj bude pokračovat,“ uvedla Hana Tomaštíková, mluvčí brněnského dopravního podniku. Ten také vyčíslil v souvislosti s koronavirovou pandemií dosavadní ztráty na jízdném na 130 milionů korun.
Situace je podle mluvčího společnosti Kordis, Květoslava Havlíčka sjednocená v celém kraji, žádná oblast či okres se významně neliší. "Úbytek cestujících je dán především uzavřením škol, mimoškolních aktivit, služeb, zavedením home officů a obecně nutným utlumením společenského života," uvedl.
"Auto nemám, takže abych se někam dopravila, musím využívat hromadnou dopravu. Snažím se ovšem volit MHD, co nejméně to jde. Více chodím pěšky a nejezdím zbytečně krátké vzdálenosti, nebo také občas využívám služby společnosti Bolt nebo Uber, ceny mají nastaveny opravdu nízko oproti ostatním taxi službám. Do práce mě ale většinou vozí tramvaj, nemůžu si dovolit platit tak často za taxi služby, i přesto, že u těchto společností mě to tolik nestojí," svěřila se brněnská studentka Lenka Vráblová.
Čísla nakažených jsou nyní oproti jarnímu lockdownu rapidně vyšší, ani přesto ovšem není omezena činnost vozových kontrolorů jako tomu bylo na jaře. „Během části jarní koronavirové pandemie kontroly nepobíhaly. V současnosti pokračují, revizoři totiž nejen kontrolují jízdní doklady, ale také upozorňují cestující na nutnost nošení roušek ve vozech MHD a na zastávkách. Plní tedy i tuto informační funkci,“ vysvětlila Tomaštíková. Černých pasažerů podle ní ani neubylo ani nepřibylo, počet cestujících bez jízdenky zůstává stejný jako v předkoronavirové době.
Propouštět své zaměstance dopravní podnik kvůli velký ztrátám na jízdem nebude. Je nutné počítat s opětovným oživením a návratem do normálního provozu, a tak dosavadní úspory obnášejí především omezený počet spojů. „V době, kdy nejsme některým zaměstnancům vlivem omezeného provozu schopni přidělovat práci v rozsahu týdenní pracovní doby, jim náleží náhrada mzdy ve výši 70 % průměrného výdělku. Tuto variantu vidíme jednoznačně jako lepší než propouštění zaměstnanců,“ sdělila Tomaštíková.
V současné době jezdí brněnské MHD vozy stále podle prázdninového jízdního řádu, ale paralelně s rozvolňováním vládních opatření se bude i MHD postupně vracet do běžného režimu. Od 30. listopadu se například do provozu vrátí školní spoje, v dalších dnech tramvajová doprava atd.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.