Uhýbat šalinám na Masaryčce i Svoboďáku? Možná ne tak často. Město zvažuje, že ubere na počtu spojů, cílem má být klidná pěší zóna. Úprava by sáhla na čtverku a devítku. Návrh vyšel z hlav radních na Brně-střed.
„Brno je snad jediné město a nejen v České republice, kde je v historickém centru tak intenzivní doprava,“ myslí si mluvčí Brna-střed Kateřina Dobešová. Odtud také vzešel nápad na změnu. „Na podnětu, že by bylo dobré prověřit množství spojů a zvážit jejich redukci, se shodli radní napříč politickými stranami,“ doplňuje, jak si návrh stojí mezi politiky.
Městská část svůj návrh předala na magistrát města. Tam jej podle mluvčího Filipa Poňuchálka vzali na vědomí. „Toto prověření bylo zadáno Dopravnímu podniku města Brna,“ přibližuje situaci.
Dopravnímu podniku se také dostává do rukou studie od stavební fakulty VUT, kterou si sama městská část nechala zpracovat. „Nyní necháme na DPMB, aby se se studií seznámil a vyjádřil se, zda jsou naše požadavky reálné, případně v jakém rozsahu,“ uvádí Dobešová za Brno-střed.
„Aktuální stav považujeme pro tramvajovou dopravu jako celek za nejpříznivější,“ říká do Dopravní podnik jeho ředitel Jan Seitl. I tak ale pracují na zpřesnění analýzy dopadů, které by měl odklon tramvají z centra na svědomí. Nejde přitom o zanedbatelné zastávky s pár cestujícími. Podle ředitelem má Zelný trh a Náměstí Svobody obrat 13 tisíc lidí denně.
„Aktuální stav odpovídá dlouhodobému vývoji a požadavkům cestujících, včetně navazujících městských částí,“ vysvětluje Seit. „Z pohledu systému MHD jako celku je aktuální situace linkového vedení stabilizovaná a nevidíme zásadní potřeby nějaké změny,“ doplňuje postoj Podniku.
Názory na zásah do frekvence spojů se různí. Studentka Světlana Nedvědová omezení považuje za dobrý nápad. „Ulice bývají často přecpané a člověk se pak musí projíždějícím tramvajím doslova vyhýbat,“ popisuje své pozorování. Klidnější pěší zónu by ocenila, i když vidí i benefity současného stavu. Třeba dobrou dostupnost, kterou linky zajišťují.
Myšlenku by vítala i Pavla Sychrová. Sama si trasu projde raději pěšky, než by sedala do vozu. „Klidné centrum by bylo docela fajn. Nejen pro místní obyvatele, protože ty tramvaje jdou hodně slyšet …“ zmiňuje svou mnohočetnou zkušenost. Přidává pak stejný argument, jako Nedvědová. „Pokud je ve městě hodně lidí, vyhýbat se do toho tramvajím není úplně bezpečné,“ myslí si.
Negativní postoj k nápadu má Vilém Dojiva. Spíše než omezení šalin by si představoval regulaci aut. „Rozhodně se mi to nelíbí,“ dává najevo. Klidná pěší zóna pro něj znamená právě bez aut, MHD v podobě tramvají mu nevadí.
„V Brně je příliš velký důraz kladen na auto. Ubývá tím prostoru pro chodce, pro MHD, pro cyklisty,“ shrnuje. Udržení hromadné dopravy je podle něj důležité. „Na čím víc míst se lidé dostanou MHD, tím víc jej lidé budou využívat a míň brát auto,“ Ve městě se tak podle něj bude dát lépe dýchat a prostor bude celkově příjemnější. Omezení tramvají by se také negativně dotklo starých lidí, kteří jich využívají často jako jediné možnosti k přesunu centrem.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.
Zatím zde nejsou vloženy žádné komentáře.