Brněnští radní dnes vyhlásili soutěž na zpracovatele studie proveditelnosti podzemní kolejové dráhy, takzvaného severojižního kolejového diametru. Novinářům to řekl radní Filip Chvátal (KDU-CŠL). Studie má napovědět, jestli bude lepší vést pod centrem města tramvajovou či železniční trať nebo klasické metro a zda se vůbec stavba ekonomicky vyplatí. Dráha má stát miliardy korun. Město by ji chtělo spolu s plánovaným novým vlakovým nádražím, které bude u řeky. Podzemní dráha by měla ulehčit zahlcené brněnské dopravě.
Předpokládaná cena zakázky na studii by měla být 12 milionů, dalších 2,5 milion má stát průzkum zaměřený na dopravní napojení a obslužnost města a příměstských oblastí, dva miliony pak bude stát dopravní model. „Konkrétní cíl studie je posouzení, zda je nová kolejová doprava realizovatelná, případně v jaké podobně. Ve hře jsou varianty tramvaje, příměstského vlaku a metra," uvedl Chvátal.
Pro město bude jedním ze zásadních ukazatelů, jak se sníží zatížení hlavních tramvajových tratí. „Studie také posoudí vliv diametru na životní prostředí, dopravní chování ve městě a zohlední také množství lidí, kteří by novou možnost využili. Zásadním faktorem bude ekonomické zhodnocení projektu a jeho potenciální vliv na zlepšení dopravní obslužnosti," řekl Chvátal.
O podzemní kolejové dráze se v Brně mluví od 70. let minulého století, město si od ní dlouhodobě slibuje rychlejší spojení v severojižním směru a výrazné odlehčení povrchové dopravě, která je v posledních letech ve špičkách přetížená.
O severojižním diametru jednali brněnští zatupitelé v roce 2016 v souvislosti s hlasováním o poloze nového vlakového nádraží. Nakonec odhlasovali variantu, která odsune nádraží zhruba kilometr od současného, ovšem jen za podmínky vybudování podzemní dráhy, která by měla ulevit přetížené tramvajové síti.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.