sobota 19. září 2020 Zita

Na Plotní se letos po 150 letech vrátí šaliny

Tramvajová trať, která se v současnosti začíná stavět v Plotní ulici v Brně, nebude v této ulici poprvé, ale vrátí se do ní po dlouhých 150 letech. Historik brněnské MHD Jiří Štursa připomněl, že v Plotní se objevily koleje již v roce 1869, kdy začala v Brně jezdit koňka, a měly sloužit jako nákladní trať mezi nádražími, která se dnes jmenují hlavní a dolní. Významný dopravní projekt by měl být hotový v druhé polovině letošního roku.

„Trať však existovala jen krátce, protože železniční Společnost státní dráhy, které provozovala v Brně obě nádraží, postavila železniční spojovací dráhu a tramvajová trať pro nákladní přepravu k dolnímu nádraží neměla smysl," vysvětlil Štursa.

Jedna dráha, dvě společnosti

V Brně tehdy působila Severní dráha císaře Ferdinanda a soukromá Společnost státní dráhy, které měly samostatné nákladní nádraží. Dnešní hlavní nádraží bylo kdysi dvojnádražím pro osobní dopravu, kde sídlily obě společnosti. Společnost státní dráhy měla sklady v místech dnešního autobusového nádraží v Benešově ulici a Severní dráha císaře Ferdinanda v prostoru takzvané Malé Ameriky.

Koleje pro nákladní tramvaj podcházely viadukt přes Křenovou a odbočily za ním doprava. Pokračovaly do Trnité ulice, poté zabočily do ulice Zvonařka a z ní do Plotní a k dolnímu, tehdy rosickému nádraží, které také provozovala Společnost státní dráhy.


Na Zvonařce začaly hlavní stavební práce

Na brněnském autobusovém nádraží Zvonařka začaly hlavní stavební práce na celkové rekonstrukce, za kterou jeho majitel ČSAD Brno-město holding zaplatí přes 100 milionů korun. Stroje se nyní pohybují po prvních dvou nástupištích u Opuštěné ulice a...


Spojovací dráha měla přímější cestu a od dnešního hlavního nádraží, pokračovala přímo na jih po náspu kolem dnešního obchodu Tesco a Vaňkovky na rosické nádraží přes nynější autobusové nádraží na Zvonařce. Násep byl prakticky celý zachovaný až do začátku 21. století, než se stavělo nákupní centrum Vaňkovka. „Poslední části náspu zmizely teprve loni," poznamenal Štursa.

Koně pro lidi, pára pro náklad

Když nemohla sloužit tramvajová trať nákladní dopravě, našla využití v letech 1869 a 1870 jako místo pro technicko-policejní zkoušky nově dodaných vozů koňky. V roce 1871 dělníci koleje rozebrali.

Nákladní doprava byla v 19. století zcela běžnou součástí tramvajových provozů. Jednalo se o takzvaný americký systém tramvaje. V USA bylo obvyklé, že vozy pro osobní dopravu táhly koně a pro nákladní dopravu parní lokomotivy. I v Brně fungovala nákladní doprava několik desetiletí až do začátku 20. století. Tramvajovou vlečku měla řada továren. „Hlavní snahou byla doprava zboží do vojenského oděvního skladu, který sídlil v dnešní Štefánikově ulici," uvedl Štursa.

Šaliny se na Plotní vrátí letos v srpnu

Projekt Tramvaj Plotní by měl letos dospět do finále. Pokud půjde vše podle plány, první tramvaje by se na Plotní měly rozjet ve druhé polovině letošního roku. Významná dopravní stavba začala v únoru 2018, rozpočet se vyšplhal na necelých 1,2 miliardy korun.

Ohodnoť článek

Celkem hlasovalo5 čtenářů

Autoři | Foto Kopeme za Brno

Štítky tramvaj plotní, historie, stavba

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.