Celkovou částku 1 miliardu a 7 milionů si Jihomoravský kraj připravil na údržby a opravy komunikací, opravovat se budou i mosty a investice poputují také na vážení kamionů a regulaci tranzitní dopravy. Největší část půjde na letní a zimní péči o komunikace.
Největší část rozpočtu, zhruba 650 tisíc, poputuje jako každý rok na průběžnou zimní a letní péči. Opravovat se budou výtluky po náročných ročních obdobích. Zbytek peněz je určen na větší investiční a neinvestiční akce a opravy a spolufinancování projektů realizovaných s podporou Integrovaného regionálního operačního programu (IROP) Program výstavby, rekonstrukcí a oprav silnic JMK dnes na zasedání schválili krajští radní.
Příspěvek Správě a údržbě silnic Jihomoravského kraje (SÚS JMK) stanovuje letošní rozpočet kraje na přibližně 648 milionů korun. „Při současné výši příspěvku je zabezpečeno provádění běžné údržby silnic, včetně zimní, limitováno je však zejména provádění souvislejších oprav. Proto se snažíme intenzivně využít prostředky nabízené v rámci programu IROP a do komplexních rekonstrukcí dál investujeme i z rozpočtu kraje. Jsem rád, že tato aktivita je skutečně vidět. Počty silnic v havarijním či nevyhovujícím stavu se nám za tři roky podařilo snížit o polovinu,“ uvedl náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro oblast dopravy Roman Hanák.
Na spolufinancování projektů IROP má letos kraj v rozpočtu vyhrazeno přes 120 milionů korun. Do IROP byly prozatím celkově registrovány projekty za víc než 3 miliony, Jihomoravský kraj podle slov náměstka Hanáka patří mezi region, který na opravy i stavby čerpá ze všech nejvíce.
„K největším stavbám v letošním roce patří například oprava silnice mezi Hajany a Želešicemi za 110 milionů korun nebo realizace IV. stavby průtahu Rájcem za 275 milionů korun. Do IROP se nám podařilo úspěšně registrovat i obchvat Čebína za 560 milionů korun, kde by měly první práce také začít letos. Bude se zejména jednat o iniciační archeologický průzkum. Využíváme navíc i další programy, například fond Interreg, s jehož pomocí budeme letos zlepšovat dopravní dostupnost Myjavska a Horňácka“ přiblížil Hanák.
Na neinvestiční akce, opravy a rekonstrukce silnic rozsáhlejšího charakteru si připravil kraj pro letošní rok dalších 130 milionů korun. „Uvidíme, zda vláda i pro letošek schválí příspěvek Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI). Opět se projevuje, že nutně potřebujeme systémové řešení, abychom věděli, zda a s kolika můžeme počítat penězi. Každoroční ad hoc schvalování příspěvku nám značně komplikuje plánování staveb, i když jsme za peníze samozřejmě vděční. V tuto chvíli proto mohu říct, že mezi největší akce financované přímo z rozpočtu Jihomoravského kraje, bude patřit například II. stavba v rámci projektu Újezd u Brna – Otnice nebo oprava silnice v brněnské ulici Jihlavská,“ doplnil Hanák.
Opravami letos projdou i mosty. „Celkem se jedná o 44 milionů korun a spadá sem vše od drobnějších oprav po bezpečnostní opatření až po větší rekonstrukce a výměny,“ vysvětlil Hanák.
Investovat se bude také do vážení kamionů a do regulací tranzitní dopravy. Finance poputují i na opatření pro zvýšení bezpečnosti silnic nebo do systému pro hospodaření s vozovkou. Na ty to projekty má kraj navíc 40 milionů, které půjdou na projektovou přípravu.
„Díky ní máme v zásobnících připravenu celou řadu akcí, na které můžeme čerpat jak příspěvek SFDI, tak podporu z evropských fondů,“ uzavřel Hanák.
Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.