čtvrtek 21. listopadu 2019 Albert

Tramvají až ke Kampusu? První cestující by se měli svézt už za tři roky

Svezení tramvají až do Bohunic je zase o kousek blíž. Stavba nové tramvajové trati dnes byla slavnostně zahájena poklepáním základního kamene a tramvají až k Univerzitnímu Kampusu by se měli první cestující svézt už v roce 2022.

Poklepání základního kamene

Nová tramvajová trať z Osové do Univerzitního Kampusu v Bohunicích je velmi dlouho očekávánou stavbou. Dnešním poklepáním základního kamene byly práce na trati oficiálně zahájeny. Slavnostního aktu se zúčastnili zástupci Ministerstva dopravy, primátorka města Brna, představitelé Dopravního podiku města Brna a další vznamní hosté.

„Pro Brno je to jedna z nejvýznamnějších akcí posledních let. Bude to významné jednak pro obyvatele Bohunic, ale také pro pacienty a zaměstnance FN Brno a pro studenty, kteří do Kampusu dojíždí,“ vyjádřila se primátorka Markéta Vaňková. Dodala, že nová trať také konečně umožní dostat se z Hlavního nádraží do Kampusu bez nutnosti přestupování a to už za 15 minut.

Odlehčení dopravy

Jedinou dopravni spojku městské veřejné dopravy, kterou se lze dostat ažk Univerzitnímu Kampusu, jsou doposud jen autobusové linky. Jedním z hlavních přestupních uzlů se tak stalo Mendlovo náměstí nebo Osová ve Starém Lískovci. Autobusové linky se však na těchto trasách potýkají s pravidelnými komplikacemi a jsou značně vytížené.

„Autobusy, které jezdí ke Kampusu, jsou hrozně přeplněné. Navíc mají pravidelně zpoždění, protože musí dlouhou dobu čekat v zácpách, kterým se na rozdíl od tramvaje nevyhnou. Linka 25 mívá běžně zpoždění i okolo 20 minut. Myslím, že tramvaj by tohle mohla konečně vyřešit,“ vyjádřila se studentka medicíny Zuzana Laššáková, která do Kampusu musí dojíždět několikrát do týdne.

Ojedinělý projekt

Stavba nové tramvajové linky je jedním z největších projektů týkajících se městské hromadné dopravy v Brně a v mnoha ohledech je také projektem velice unikátním. Za poslední desetiletí je to například jediná tramvajová linka v České republice, jejíž část povede i podzemním tunelem o délce 619 metrů.

„Pro nás jako investora je tato stavba poměrně velkým úkolem. Vozíme sem 40 tisíc cestujících a je to pro nás významný dopravní uzel.  Navíc je stavba technicky náročná a v mnoha ohledech specifická,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku Brno Miloš Havránek.

Celkově bude postaveno 900 metrů nové trati. Od té stávající se bude odpojovat právě na dopravním uzlu Osová, kde zůstane zachována možnost přestupu na další autobusové a trolejbusové linky. Odtud bude nová linka pokračovat do hloubeného tunelu pod Mikuláškovým náměstím, podjede ulice Labská a Jihlavská a vyústí na ulici Netroufalky přímo před Fakultní nemocnicí a Univerzitním Kampusem.

Příspěvky z Evropských fondů

Takto rozsáhlý projekt je také velmi finančně náročný, a proto byla v minulosti výstavba trati zpochybňována právě kvůli komplikacím s financováním. Nakonec se však podařilo získat pro novou stavbu dotace až ve výši 85%.

Jedná se o jeden z velkých projektů týkajících se městské dopravy a výdaje jsou zhruba 1,4 miliardy korun a dotace činí zhruba1,2 miliardy z Fondu soudržnosti,“ říká Alžběta Remrová z Operačního programu Doprava.

Štítky Tramvaj, Kampus, Osová, nová tramvajová trať

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.