Od ledna roku 2020 v Jihomoravském kraji (JMK) částečně přestanou platit jízdenky Českých drah (ČD). Pokud budete chtít cestovat v rámci kraje, tak nebudete kupovat jízdenku přes aplikaci ČD, ale přes aplikaci Poseidon zřizovanou JMK.
Změna zasáhne pouze osobní a spěšné vlaky v rámci JMK. „Proces zakoupení jízdenky bude v zásadě stejný jako nyní. Vždy budete odbaveni jednou jízdenkou. Pro vnitro krajské cesty v osobních a spěšných vlacích pouze v tarifu Jihomoravského kraje, v ostatních případech pak podle tarifu ČR,“ říká mluvčí JMK Monika Brindzáková.
V praxi to tedy bude vypadat tak, že pokud budete chtít z Brna jet do Pardubic, tak využijete aplikaci ČD, zatímco když budete chtít jet do Břeclavi, tak využijete aplikaci Posedion využívanou v JMK cestujícími už několik let.
„Na e-shopu ČD a v aplikaci Můj vlak si cestující koupí všechny naše jízdní doklady s výjimkou jízdenek na vnitro krajské cesty osobními a spěšnými vlaky, které si objednává kraj. V takovém případě si musí zákazník koupit integrované jízdné Jihomoravského kraje. Na našem e-shopu a v aplikaci Můj vlak zákazník najde informace o spojích, ale nekoupí si jízdenky na vnitro krajské cesty,“ doplňuje mluvčí ČD Vanda Rajnochová.
S novým systémem nebude možné využívat výhody ČD, což jsou převážně režijní jízdenky a InKarty. „V případě, že cestující nebude nadále kvůli změně pravidel z rozhodnutí kraje využívat In Kartu a na ní nahrané aplikace, nevyužitou část mu vrátíme,“ dodává Rajnochová.
Za změnami stojí postupný přechod z netto smluv na brutto smlouvy. U netto smluv nese veškerá rizika dopravce, což jsou České dráhy. V Jihomoravském kraji se přešlo na brutto smlouvu. „V takzvaných brutto krajích nenese riziko výše vybraných tržeb od cestujících dopravce, ale kraj. Ten pak stanoví i tarifní politiku, pravidla odbavení a tak dále. To je případ Jihomoravského, Olomouckého, Ústeckého, Libereckého kraje. Ve Zlínském a Plzeňském se pravidla ještě projednávají,“ vysvětluje Rajnochová.
Velkou a očekávanou změnou je v příštím roce tzv. One-ticket. V podstatě je to řešení pro obtížné nakupování jízdenek v rámci různých dopravců. Tato jízdenka platí napříč všemi dopravci bez omezení přestupů.
Od prosince roku 2020 přijdou v platnost národní tarify. „Poslanecká sněmovna schválila návrh zákona, podle něhož budou všechny subjekty nuceny akceptovat alespoň jednotný tarif zaváděný státem k prosinci 2020. Tento zákon je dosud v legislativním procesu, ještě jej musí schválit Senát a podepsat pan prezident. Ministerstvo dopravy předpokládá spuštění pilotního provozu již v první půlce příštího roku, zapojení regionálních vlaků bude záviset na ochotě předmětných dopravců i krajů, protože jak již bylo uvedeno, zákonná povinnost nastane až od prosince 2020,“ říká mluvčí Ministestva dopravy František Jemelka.