pátek 6. prosince 2019 Mikuláš

V Brně se přes noc objevily obrysy mrtvých lidí a pomníček. Kampaň #nepozornostzabiji chce varovat nepozorné chodce

Na několika místech v Brně a dalších městech v České republice se v noci na dnešek objevily obrysy postav a speciální pomníček. Kampaň má varovat chodce, kteří svojí nepozorností často způsobenou používáním mobilních telefonů způsobují dopravní nehody. Těch smrtelných bylo jen v loňském roce 113.

Na chodníku u hlavního nádraží, na ulici Benešova a dvou dalších místech v Brně jsou od rána k vidění obrysy mrtvých lidí ležících na zemi a jeden speciální pomníček doplněný hashtagem #113. Ten symbolizuje loňský počet usmrcených chodců při dopravních nehodách v Česku.

Kritická místa nehod bývají často na hlavních křižovatkách uvnitř velkých měst. Pomníky a obrysy jsou v Brně tedy nainstalovány u nejnebezpečnějších křižovatek, kde existuje největší riziko dopravní nehody při přecházení silnice. Konkrétně se jedná právě o prostor před hlavním nádražím, Malinovského náměstí a Koliště, ulice Lidická a prostranství před Lužáneckým parkem.

Zdroj fotografie: nepozornostzabiji.cz

Loni hráli hlavní roli nepozorní řidiči. Čtyři z pěti Čechů donutila kampaň změnit chování za volantem

Akce je součástí kampaně České asociace pojišťoven #nepozornostzabiji, jejíž první fáze věnující se nepozorným řidičům proběhla v minulém roce. Cílem aktuální kampaně je upozornit na rizika manipulace s mobilním telefonem ve chvílích, kdy je člověk účastníkem provozu na pozemních komunikacích. „Chodci se velmi často dívají do mobilů a nevěnují pozornost okolí. Na frekventovaných křižovatkách to může mít fatální následky. Nemusí vždy jít o nepozornost řidičů,“ uvádí webové stránky nepozornostzabiji.cz, na kterých naleznete více informací.

V loňském roce jsme se s kampaní Nepozornost zabíjí soustředili zejména na problematiku telefonování za volantem. Ovšem i nepozorní chodci, kteří se v blízkosti vozovky věnují spíše mobilnímu telefonu než sledování provozu, výrazně zvyšují riziko nehody,“ vysvětlil Jan Matoušek, výkonný ředitel České asociace pojišťoven. Podle něj z výzkumů vyplývá, že se k takovému chování přiznávají dvě třetiny chodců ve věku 18 až 44 let. U dětí a mladistvých může být číslo patrně ještě vyšší. „I letos budou hrát v naší komunikační kampani klíčovou roli emoce. Aktivity jsme ale posunuli více do ulic a do online prostředí,“ dodal Matoušek.

Zdroj infografiky: Česká asociace pojišťoven

Policisté loni vyšetřovali dopravní nehodu v průměru každých pět minut. Stalo se jich nejvíce za posledních deset let

Na fiktivní mrtvoly mohou lidé narazit v sedmi krajských městech – v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Liberci, Olomouci a v Hradci Králové. „Jen v těchto sedmi městech došlo za posledních šest let k celkem 7421 nehodám s účastí chodce. Lokality, kde jsou polepy a pomníky instalovány, vybírala Česká asociace pojišťoven spolu s policií na základě statistik nehodovosti a zároveň tak, aby neohrozila plynulost provozu.“ Přiblížila Petra Filsaková z agentury, která se kampani věnuje. Mezi lety 2013 až 2018 se stalo pouze v Brně 1261 srážek s chodcem, přes dvanáct set lidí bylo zraněno a 24 nehod bylo s následkem smrti.

„Kampaň Nepozornost zabíjí vnímám jako účinnou především proto, že je zaměřená na emoce a bezpečnost našich nejbližších, proto věřím, že i upozornění na konkrétní místa smrtelných dopravních nehod a nalepené obrysy postav na vytipovaných místech přivedou k zamyšlení nad vlastní zranitelností každého z nás,“ uvádí republiková koordinátorka prevence Zuzana Pidrmanová z Policejního prezidia České republiky.

Štítky nepozornostzabiji, kampaň, obrysy těl, nehody, chodec, dopravní nehoda, Brno, smrt, pomník, kampaň, mobilní telefon, nepozornost

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.