neděle 17. listopadu 2019 Mahulena

Od příštího roku budou na řidiče v Brně čekat kamery úsekového měření

Kamery, které byly nainstalovány do Husovického tunelu v rámci rekonstrukce, vyvolaly mezi veřejností velký ohlas. V návaznosti na to, že by měly po dokončení oprav měřit rychlost, vznesl kritiku například spolek Brno autem, podle nějž je zavedení úsekového měření pouze pomocí městu v tom, jak přijít k penězům. Kamery v Husovickém tunelu rychlost nakonec měřit nebudou. Zavedení úsekového měření ale město plánuje ve třech dalších lokalitách.

V souvislosti s opravami Husovického tunelu proběhla médii před časem informace, že zde silničáři v průběhu rekonstrukce nainstalují nové kamery, které by mimo jiné soužily k úsekovému měření rychlosti. „Kamery mají takové rozlišení, že by zavedení úsekového měření umožnily. Když řidiči v tunelu zpomalí, zvýší se tím bezpečnost provozu. Takový krok bychom nejspíš uvítali, momentálně je pro nás ale prioritní dokončení rekonstrukce tunelu,“ vysvětlil ředitel Závodu Brno Ředitelství silnic a dálnic David Fiala.

Podle spolku Brno autem je úsekové měření pouze výdělečnou činností města, nehodám ale nezabrání

S tímto krokem ale nesouhlasil spolek Brno autem, podle nějž kamery pomáhají především městské kase, ale bezpečnost provozu nijak zásadně neovlivňují. „Nehody v Brně jsou podle policejní statistiky pouze ve čtyřech setinách procenta případů způsobeny překročením maximální povolené rychlosti,“ uvedl brněnský zastupitel David Pokorný ze spolku Brno autem. Naopak nevěnování se řízení je dle jeho slov mnohem častější příčinou vzniku dopravní nehody. „Hypnotizování ručičky tachometru může paradoxně bezpečnost provozu snížit,“ doplnil.

Na základě nesouhlasu spolku se Pokorný minulý týden sešel s brněnským radním pro dopravu Petrem Kratochvílem. Ten potvrdil, že instalace kamer byl projekt Ředitelství silnic a dálnic, ale město funkce měření nevyužije. „V tuto chvíli nemáme žádná data, která by potvrzovala, že je v úseku vysoká nehodovost. Pokud by se situace po rekonstrukci změnila, můžeme na ni rychle reagovat,“ objasnil Kratochvíl. Podle Pokorného se tak Kratochvíl rozhodl proto, že nechce jakkoliv víc zatěžovat dopravu ve městě, která už sama o sobě hodně trpí kvůli opravám.

Kamery v Husovickém tunelu umí detekovat vozidla s nebezpečným nákladem

Nainstalované kamery navíc nezůstanou zcela bez využití. „Kromě měření mohou kamery také pohlídat, aby auta vezoucí nebezpečný náklad z tunelu vyjelo a nezůstalo vevnitř,“ uvedl Fiala. Tato vozidla musí být vepředu a vzadu označena oranžovou tabulí ve tvaru obdélníku, kterou jsou kamery díky vysokému rozlišení schopny rozeznat.

První měřené úseky by v Brně měly vzniknout v příštím roce

Brno je ze třech největších měst v České republice pouze jediné, kde úsekové měření není. Zavedení se ale nejspíš nevyhne. Studie, kterou má město vypracovanou již z doby minulého vedení, zmiňuje devět míst, ve kterých k nehodám dochází často a měření rychlosti kamerami by mělo bezpečnějšímu provozu napomoct. Mezi tato místa patří ulice Sportovní, Rokytova, Pionýrská, Poříčí, Ostravská, Jihlavská, Hněvkovského, Heršpická a Vídeňská. Magistrát uvažuje o zavedení měření do třech z nich.

V první polovině příštího roku by měly být nainstalovány kamery na ulici Jihlavskou a Ostravskou, na ulici Sportovní už jsou kamery připraveny. Podle Kratochvíla bude jejich následné zprovoznění záležet na aktuální dopravní situaci ve městě. Zavedení podporují také policisté, kteří úsekové měření považují za spolehlivý nástroj ke zpomalení aut. „Když řidiči o měřeném úseku vědí, automaticky zpomalí a dávají na rychlost pozor,“ doplnil mluvčí policistů David Chaloupka.

Úsekové měření má více než v tunelech smysl na okrajových částech měst, kde dlouhodobě dochází k porušování povolené rychlosti

Příznivcem měření je také krajský koordinátor Besipu Pavel Čížek. Ten pro Brněnský deník řekl, že měření sice u řidičů oblíbené není, ale prozatím neexistuje žádná jiná alternativa, jak ukáznit ty řidiče, kteří překračují rychlost. Zavádění úsekového měření je podle něj nejvhodnější na okrajových částech měst. „Měření se hodí také v oblastech, kde řidiči dlouhodobě maximální povolenou rychlost nedodržují. Myslím si, že konkrétně tunely příliš rizikovými místy nejsou,“ dodal Čížek.

V tom s Čížkem souhlasí i Pavel Mises ze spolku Brno autem. „Z hlediska bezpečnosti na silnicích máme v Brně stále prostor pro zlepšení, ale tahání peněz z kapes řidičů situaci rozhodně nepomůže. Náš spolek s tímto zjednodušeným pohledem na bezpečnost silniční dopravy nesouhlasí a odmítá nutnost zavedení úsekového měření na území města Brna,“ uvedl Mises.

Štítky úsekové měření, kamery, měření rychlosti, Ředitelství silnic a dálnic, Brno, Husovický tunel, rekonstrukce, měření, besip, bezpečnost, Brno autem, povolená rychlost, doprava

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.