Střední část dálnice či silnice 43 by se mohla začít, pokud vyjde optimistická varianta, stavět už v roce 2025. Jde o úsek od Bořitova do Svitávky na Blanensku. O termínech stavby jižní části od D1 kolem Brna k Bořitovu a od Svitávky k budoucí dálnici D35 zatím nechtěl ředitel brněnského závodu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) David Fiala mluvit, protože příprava je teprve na začátku, případně ani nemůže začít. Řekl to ve středu na setkání v Boskovicích, které svolala senátorka Jaromíra Vítková (KDU-ČSL).
Fiala komentoval i záměr začít stavbu od prostřední části. „Existuje velký tlak, aby se kolem stavby této silnice něco dělo a věci se hýbaly dopředu. A my jsme s přípravou této části nejdál, na podzim zadáme ke zpracování projektovou dokumentaci pro územní rozhodnutí," uvedl Fiala.
Zatím není zřejmé, zda půjde o dálnici, nebo o kapacitní silnici první třídy, která může mít jiné parametry a například více sjezdů, a tedy může dopravně obsloužit více obcí. Předpokládá se však, že by mělo jít čtyřpruh s rychlostí 130 kilometrů za hodinu ve stopě kdysi plánované a před druhou světovou válkou rozestavěné tzv. Hitlerovy dálnice, která měla spojit Vídeň s Vratislaví.
Že by se mohlo začít stavět už za šest let, řeklo ŘSD poprvé. Dřívější termín vychází ze změny zákonů, který umožňuje předběžnou držbu problematických pozemků, což znamená výrazně rychlejší majetkoprávní vypořádání. Obce, které leží v dotčeném úseku, přípravu vítají. Mnoho let totiž čekají na to, až nová silnice odvede dopravu z přetížené silnice I/43, která prochází centrem řady z nich.
V severní části, která prochází Jihomoravským i Pardubickým krajem, je zřejmá trasa, která má taktéž vést ve stopě Hitlerovy dálnice. Letos Centrální komise ministerstva dopravy projednávala studii, ale zatím se nerozhodlo o šířkovém uspořádání a ŘSD musí doplnit podklady, aby se komise mohla studií znovu zabývat. Je možné, že zde nebude vzhledem k nízkým intenzitám dopravy čtyřpruhová, ale jen běžná dvoupruhová silnice první třídy. Teprve poté se rozhodne o etapách přípravy a výstavby.
ČTĚTE TAKÉ: Tisíce lidí podepsaly petici proti záměru vést R43 přes 'Hitlerovu' dálnici v Brně
Nejkritičtější je stav v přípravě nejpotřebnějšího úseku, tedy od dálnice D1 přes Brno k Bořitovu. Od dálnice ke Kuřimi totiž není dosud zřejmé ani to, kudy trasa povede. Příští rok by se měly aktualizovat zásady územního rozvoje Jihomoravského kraje, studie preferuje trasu přes Brno-Bystrc kolem Brněnské přehrady, proti čemuž panuje stále velmi silný odpor řady městských částí a obcí severně od Brna.
Aby se zlepšila bezpečnost na přetížené silnici I/43, která bude sloužit ještě nejméně deset let, chystá ŘSD stavební úpravy na 15 místech, především jde o problematické křižovatky.