úterý 28. ledna 2020 Otýlie

ŘSD chce oplotit další část českých dálnic. Hasičům a záchranářům tím značně zkomplikuje práci

Ředitelství silnic a dálnic má v plánu pokračovat ve výstavbě plotů kolem dálniční sítě v republice, čímž navazuje na již postavených 600 kilometrů oplocení. Výrazně tak zamezí srážkám automobilů se zvířaty, zároveň ale zkomplikuje práci záchranářům a hasičům při zásazích u dopravních nehod.

Téměř polovina dálnic je v Česku obehnána plotem, který zvyšuje bezpečnost řidičů i divoké zvěře, která může na neoplocených úsecích vběhnout do vozovky. Z celkové délky 1276 kilometrů je takto ochráněno 621 kilometrů a výstavba plotů má v dalších úsecích pokračovat. „U nových dálnic je oplocení již součástí projektu, stejně je tomu i v případě modernizace dálnice D1. U starších silnic je oplocení doplňováno,“ řekl mluvčí ŘSD Jan Studecký. Nové ploty by měly být oproti těm starším odolnější a silnější, navíc zapuštěné do země, aby zcela znemožnily průniku lesní zvěře.

Během jednoho roku je přibližně 12 tisíc nehod způsobeno vběhnutím divoké zvěře na vozovku

Srážky s divokou zvěří jsou příčinou dopravních nehod ve dvanácti tisících případech za rok. Rychlost, kterou vozidla na dálnici dosahují, je často velmi vysoká a při střetu se zvířetem, které může v průměru vážit až čtyřicet kilogramů, dochází i k nehodám s následkem smrti. „Na oplocených úsecích dálnic je odklizených uhynulých zvířat až o 90 procent méně,“ uvedl Studecký.

Pletivová hrazení ale znamenají komplikace při úkonech zdravotnických služeb a hasičů. Silničáři průchodové branky umisťují podle potřeb údržby například u mostů, nadjezdů, podjezdů, nebo sloupů vysokého napětí. Když ŘSD v loňském roce ploty stavělo, uvádělo, že řidiči nemusí mít strach, že by je pletivo v případě nebezpečí na dálnici uvěznilo. Ředitelství slibovalo únikové rámy, skrze které budou moci lidé odejít do bezpečí. Ty jsou od sebe ale vzdálené často i stovky metrů.

Oplocení nedělá problém pouze vrtulníkům, ale také účastníkům dopravních nehod a hasičům

Ve většině případů se jedná o vzdálenost zhruba 150 metrů, která může být při nehodách rozhodující. „Komplikace mohou nastat třeba v případě, kdy vrtulník záchranné služby přistane mimo dálnici, tudíž za plotem, a posádka má problém dostat se ke zraněným na dálnici,“ vysvětlil mluvčí jihomoravských hasičů Jaroslav Mikoška, který dodává, že v takovém případě si musí hasiči vytvořit průchod, čímž oplocení poničí. To znamená jednak škody na majetku, ale také úbytek času, který by mohli věnovat poraněným. „Hasiči jsou v této chvíli zaměstnáni jinou činností, než by mohlo být v danou chvíli třeba,“ dodal Mikoška.

V souvislosti s oplocením je ale v případě příletu vrtulníku problémů více. Mezi plotem a pozemní komunikací existuje prostor, jehož šířka se pohybuje kolem tří metrů. „Tento prostor ale není dost široký a je často ve svahu. I kdyby se tam vrtulník vešel, minimální výška plotu zasahuje k ocasnímu rotoru, nebo jej přesahuje,“ tvrdí mluvčí záchranářů Jihomoravského kraje Michaela Bothová.

Prostor není dostatečně široký pro přistání vrtulníku, a navíc je potenciálně nebezpečný i pro řidiče. Ti by bez oplocení mohli utíkat kolmo od dálničního tahu, tedy do pole. Místo toho budou muset běžet někdy i desítky metrů podél oplocení, než najdou průchod. Podle ředitelky divize dopravního inženýrství, bezpečnosti a strategií Centra dopravního výzkumu Veroniky Valentové klesá pravděpodobnost, kdy dojde k nárazu vozidla s těžkými následky na zdraví, až nad deset metrů. „Až při takové vzdálenosti přestává být překážka pro vozidlo nebezpečná. A současně až v takové vzdálenosti nebudou automobilem ohroženi lidé stojící mimo dálnici,“ uvedla Valentová pro Českou televizi.

Kromě oplocení se musí záchranné služby potýkat i s řadou jiných problémů

Ploty nejsou pro záchranné složky zdaleka jediným problémem, který musí při zásahu řešit.  Ty jsou naopak situací, kterou lze dle mluvčí Hasičského záchranného sboru ČR zvládnout rychle a efektivně. Závažnější potíže jim způsobuje například neprůjezdnost záchranné uličky. „Protihlukové zábrany a podobná oplocení nejsou tak výrazným problémem, jako například zledovatělý povrch vozovky, špatně přístupný terén, nebo nedodržování záchranné uličky pro zasahující složky IZS,“ uzavřela Nicole Zaoralová.

Autoři | Foto pixabay.com

Štítky dálnice, oplocení, ŘSD, divoká zvěř, plot

Komentáře

Pro přidání příspěvku se musíte nejdříve přihlásit / registrovat / přihlásit přes Facebook.

Přihlášení uživatele

Zapomenuté heslo

Na zadanou e-mailovou adresu bude zaslán e-mail s odkazem na změnu hesla.